Digital fjällkarta.

Såg på lantmäteriets hemsida under nyheter att de hade fjällkartan tilljänglig digitalt.

Informationen är väldigt bristfälig så är det någon som vet om man kan få alla kartor digitalt i något paket eller nåt?

Jag hade bara tänkt kolla här hemma på den stationära burken.

Om inte så finns det några alternativ?

mvh

Det finns en karta som heter "röda kartan" (över hela sverige) som är digital. Den har samma skala som fjällkartan. Många sommarleder är utritade på den men inga vinterleder :(

Själv använder jag blå kartan digitalt för att sätta WP till GPSen. Det är egentligen samma karta som fjällkartan, förutom att vissa leder, vad och sånt inte är utsatta. Jag tittar på fjällkartan i pappersformat för att se var vad, stugor mm. är utsatta och klickar in dom på blå kartan.

Tyvärr verkar inte fjällkartan ha kommit ut på CD än. Men det går ju att beställa digitala kartor på valfritt område och köra dom i t.ex Fugawi, men ska du ha alla kartor kan vi konstatera att det blir en dyr historia.

/Ulf

Eller man kan också göra som jag gjort, leta reda på någon som har en storformatsskanner och skanna av fjällkartor, har i stort sett Treriksröset-Jämtland
Perfekt att lägga in i Fugawi/Ipaq vid skotersafaris
/Runar

Gjort en scanning ja.. Man kan göra vad som helst i multimediaprogrammering och med ljud, men att få några utvecklingspengar i detta jävla 'Sovjet'.. bara glömma. Ges bara till statliga och kommunala bolag.
Finns andra företag i världen som säljer utgångsmaterial. 1700-1800kr tar Lantis..

För mkt idioter i statliga bolag.. inkompetent regering. Det jag sett i Internet är Java-baserat, vilket är så trögjobbat att man bara skrattar åt skiten. Duger inte, och försenar utvecklingar.
Tagit lantis 3-4 år att komma till skott, och nu verkar man dra ner på anställda då digitala tekniken lär ta andelar.. Har bara till husbehov och ännu inte ens börjat fundera vilken maskin man skulle vilja ha det i.. krävs energiförsörjning till den. Finns inget som duger..
[Ändrat av Kirunafjällis 2004-03-15 kl 13:43]

Fan Frazze trodde inte att en fjällis som du behövde någon karta, den har man väl i skallen? En GPS kan var bra att leka med eller när det är så jävla dåligt väder så man inte ser näsan framför sig. Men det kan bli mycket leksaker man skall ha med sig. // RJ

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg