Diascanning

Nån som har bra tips på hur jag kan få mina diabilder scannade? Snabbt och billigt skall det va!

/Martin

Scanna

Provade själv en diascanner från plustek, den ger helt OK resultat! Diabild.com är annars juste, med bra priser. Skickade bilderna på tisdagen och hade dem åter måndagen efter..

Någon som har tips på var man vänder sig för canvas-utskrift?

Provade själv en diascanner från plustek, den ger helt OK resultat! Diabild.com är annars juste, med bra priser. Skickade bilderna på tisdagen och hade dem åter måndagen efter..

Någon som har tips på var man vänder sig för canvas-utskrift?
Jätteintresserad av kostnad o så, då jag har massor av dia som jag vill göra om
Var köpte du apparaten ? och hur funkar det?
Snälla svara !
peter1959

När jag köpte min scanner 2006 börjde jag scanna in diabilder; man lägger en ram på glaset med plats för fyra bilder. Det där blev efter ett tag tröttsamt och kom helt i skymundan när jag skaffade digitalkamera kort därpå. Förra året lämnade jag därför över allt till Fuji Center (Rapps Foto) i Linköping. De tog väl 5 kr per bild och jag fick då varje kassett som en folder.
Det slutde väl på 5.000 totalt, och det var det värt, ty diabilderna började ta plats,
för att inte tala om projektorn och duken.
Fromholtz i samma stad hade varit billigare, kanske, men jag litar av ngn anledning mer på Rapps.

Lite förvånad är jag över att de inte lyckades filtrera damm och repor bättre, vilket är en lätt inställning på min scanner.

När jag köpte min scanner 2006 börjde jag scanna in diabilder; man lägger en ram på glaset med plats för fyra bilder. Det där blev efter ett tag tröttsamt och kom helt i skymundan när jag skaffade digitalkamera kort därpå. Förra året lämnade jag därför över allt till Fuji Center (Rapps Foto) i Linköping. De tog väl 5 kr per bild och jag fick då varje kassett som en folder.
Det slutde väl på 5.000 totalt, och det var det värt, ty diabilderna började ta plats,
för att inte tala om projektorn och duken.
Fromholtz i samma stad hade varit billigare, kanske, men jag litar av ngn anledning mer på Rapps.

Lite förvånad är jag över att de inte lyckades filtrera damm och repor bättre, vilket är en lätt inställning på min scanner.

Men du peter, 5000:- , hur många bilder blev överförda då ?
5 kr per bild men är det inte ngn mer kostnad ?

Dom här tar 2,99/dia: http://www.diabild.com/index_dia.htm

En sak att tänka på är vilken upplösning man får bilderna i. En högupplöst inskannad fil från ett 24x36 dia bör vara åtminstone 20-50 Mb som Tiff. Ska man bara kolla på bilderna i skärmen är det en sak, men vill man kunna skriva ut förstoringar så krävs lite upplösning. Vet inte vilken upplösning diabild.com skannar och leverar bilderna i dock.

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg