Vet nån någon läkare som skriver ut DIAMOX år klättrare?
Det här är/borde vara ett icke-problem vid behov numera : de nationella hälsoråden på 1177.se reviderades tre-fyra år sen , och kom mycket närmare de tunga internationella källorna : International Society for Mountain Medicine ( ismm.org ) , Himalayan Rescue Association ( himalayanrescue.org ) , CDC på
http://korta.nu/cdcalt , internationella klätterförbundet ( theuiia.org ) osv.
Själv går jag igenom all medicinering inför mina resor på Infektionsmottagningen här hemma i Umeå. Jag har aldrig blivit ifrågasatt efter min standardutläggning om att beteende kommer först , både när det gäller antibiotika och höjdmedicin.
Om det funkar så bra är omtvistat. Ett par ledande alpina klättrare tyckte att man uppnådde samma effekt (pissar mkt) genom att dricka mycket kaffe!
... eftersom diamoxen inte påskyndar, utan minskar bieffekterna.
Ledande klättratre pratar i nattmössan : Diamox är ett rekommenderat läkemedel , och effekten har dokumenterats i ett stort antal studier sen sjuttiotalet. Effekten kommer inte från att man kissar , utan vad man kissar : ökad bikarbonatutsöndring stimulerar adnignsdriven . Se t.ex. CDC eller artiklarna som är utlagda
på klätterförbundets sida :
En vanlig missuppfattning är att acetazolamid maskerar symtomen på höghöjdssjuka
men de fysiologiska effekterna av acetazolamid liknar kroppens egna under acklimatisering
och acetazolamid anses snarare främja och påskynda den faktiska acklimatiseringen (40).
. Diamox har en relativt lång biverkningslista...
Delvis annorlunda perspektiv :
Detta kommer från David Shlim : klättrande doktor , pionjär vid HRAs klinik i Pheriche i Everestregionen ( 4371 m.ö.h. ) , femton år som chef för CIWECs reseklinik i Kathmandu , medförfattare till amerikanska CDCs höjdmedicinanvisningar ,
president för ISTM , International Society for Travel Medicine ( istm.org ) , 2013-2015 ... med mera . Naturligtvis så skall man lägga ner samma energi på att få till det här rätt tillsammans med en kunnig läkare som t.ex. vid användning av antibiotika .