Dialock kontra negscanner

Hej
Jag ska sätt igång och scanna in mina negativ till datorn för ägna mig åt digital bildbehandling. Därför undrar om någon av er har använt dialock och kanske också jämfört resultatet med negativscanner. Är det o.k att använda ett dialock, hur blir resultatet? Är det bättre att satsa på en negscanner direkt? (trots den höga kostnaden).
Jag är lycklig amatör på området men vill ändå kunna ta fram kopior som är åtminstone i A4-storlek. Jag jobbar mest med svartvitt. Har någon erfarenhet av s/v kopior på digital väg? Blir det bra? Har hört att det ska vara svårt att bli av med färgstick...
Tack
Jens

Ställ frågan på http://www.Fotosidan.se också så kommer du att få snabb och bra respons!

Motfråga: Skall du scanna diabilder (positiv) eller svartvita negativ (och "vända" dem till positiv) i ett bildprogram?

För egen del tycker jag att även billiga dialockscanners funkar till husbehov för scanning av mina diabilder. Är du bra på att fixa & trixa kan du säker göra under med en sådan.

Lycka till!

[Ändrat av Buda 2001-10-23 kl 17:59]

Neg!

Hej
Jag kommer att scanna både svartvita- och färgnegativ, mest svartvitt, ej dia. Känner att jag är mycket grön även i photoshop vad gäller att "vända" neg till positiv m.m. Tack för tipset om den andra siten.
Har du förslag på ett bra dialock till en Umax astra-scanner? Vet att Mustek säljer universella varianter. Hört något?
Tack

Dia/Neg skanner

Hej!

Satsa på en dia/neg-skanner. Det ger avsevärt bättre resultat, speciellt om du vill kunna göra så pass stora bilder som A4.
Ett dialock kan nog fungera om du nöjer dig att skanna i mindre format, typ till webben och papperskopior i 10x15cm-storlek.
Färgstick är alltid lite besvärligt när man håller på med bilder, men det lär man sig efter ett tag.
Photoshop är ett suveränt program som fixar det mesta. det roliga är att man lär sig något nytt i det hela tiden. Själv har jag använt photoshop i 10 år och hittar/lär mig nya saker hela tiden.