Dialock kontra negscanner

Hej
Jag ska sätt igång och scanna in mina negativ till datorn för ägna mig åt digital bildbehandling. Därför undrar om någon av er har använt dialock och kanske också jämfört resultatet med negativscanner. Är det o.k att använda ett dialock, hur blir resultatet? Är det bättre att satsa på en negscanner direkt? (trots den höga kostnaden).
Jag är lycklig amatör på området men vill ändå kunna ta fram kopior som är åtminstone i A4-storlek. Jag jobbar mest med svartvitt. Har någon erfarenhet av s/v kopior på digital väg? Blir det bra? Har hört att det ska vara svårt att bli av med färgstick...
Tack
Jens

Ställ frågan på http://www.Fotosidan.se också så kommer du att få snabb och bra respons!

Motfråga: Skall du scanna diabilder (positiv) eller svartvita negativ (och "vända" dem till positiv) i ett bildprogram?

För egen del tycker jag att även billiga dialockscanners funkar till husbehov för scanning av mina diabilder. Är du bra på att fixa & trixa kan du säker göra under med en sådan.

Lycka till!

[Ändrat av Buda 2001-10-23 kl 17:59]

Neg!

Hej
Jag kommer att scanna både svartvita- och färgnegativ, mest svartvitt, ej dia. Känner att jag är mycket grön även i photoshop vad gäller att "vända" neg till positiv m.m. Tack för tipset om den andra siten.
Har du förslag på ett bra dialock till en Umax astra-scanner? Vet att Mustek säljer universella varianter. Hört något?
Tack

Dia/Neg skanner

Hej!

Satsa på en dia/neg-skanner. Det ger avsevärt bättre resultat, speciellt om du vill kunna göra så pass stora bilder som A4.
Ett dialock kan nog fungera om du nöjer dig att skanna i mindre format, typ till webben och papperskopior i 10x15cm-storlek.
Färgstick är alltid lite besvärligt när man håller på med bilder, men det lär man sig efter ett tag.
Photoshop är ett suveränt program som fixar det mesta. det roliga är att man lär sig något nytt i det hela tiden. Själv har jag använt photoshop i 10 år och hittar/lär mig nya saker hela tiden.

HP Photosmart S20 eller Nikon Coolscan x

Jag hade samma funderingar förut. Scanner eller fotoscanner. Jag upptäckte att det är ytterst få scanners som kan scanna diabilder överhuvudtaget! Domdär speglarna man kan sätta på funkar inte helt enkelt. Det blir lite krafs som eventuellt går att assosiera till en bild, men inte mycket mer.

Jag hittade HP Photosmart S20 som jag köpte. Det är en USB scanner, som bara fungerar till PC (anledningen är att HP är elaka och vägrar utveckla drivrutiner till Mac. Det är ingenting dom tänker ändra på, för dom hänvisar till att det är en för liten marknad. Även personer som utvecklar egna drivrutiner har fått nobben av HP!)
Det är en mycket bra scanner om man inte är i behov av lite mer proffsiga saker. Den är så att säga inte designad för stora volymer.
Jag har scannat in en bild och skrivit ut på plotter ca. 1,5 gånger 2,5 meter. Det blev hyfsat (beror på rastret och sånt). A4 är inga problem!

Photosmart är relativt billig (det är det starka argumentet). Jag tror att den kostar mellan 4000 och 5000 kronor, att jämföra med nästa steg, Coolscan, för runt dubbla priset.

Photosmart har ingen rep-korrigering/smuts-korrigering vilket man kanske skulle kunna önska ibland. Däremot får man med en liten pensel ;)
Nikon Coolscan har rep/smuts korrigering.

Om du måste ha en vanlig scanner också (och har för mycket pengar!) så kan du köpa en Afga Duo.

Kort sagt. Köp en HP Photosmart S20 om du har Windows och inte så stora krav. Annars ska du köpa Nikon Coolscan III eller IV. Allt annat kräver en del kompromisser.

/Micke

AGFA scanner-färgrymd-utbildning

Hejsan!

Om du vill göra ett klipp så titta in på http://www.dustin.se och köp en "AGFA DUOSCAN F40 USB/FIREWIRE". Tyvärr är det så att Agfa kommer att sluta tillverka konsument scanners för att fortsättningsvis bara tillverka proffs scanners i en högre prisklass. Jag jobbar med grafiskproduktion och vi har ett flertal kunder som jobbar med denna typ av scanner. Det funkar perfekt för den som vill scanna bilder för lite mer än husbehov. Dessutom får du med en PhotoShop LE licens och ett kanonbra scannerprogram i proffsklass. Men skall du ha optimalkvalitet bör du ha en trumscanner om du skall scanna dia. Men då pratar vi om en investering på 100 000 kr.

En annan sak du bör tänka på är färgen. Många som skannar bilder idag har har en mer eller mindre laglig licens av Adobe Photoshop i sin dator som man editerar bilderna med. Grundinställningen för färg i Photoshop står på sRGB vilket gör att färgrymden bantas onöding hårt. Ändra den till ColorMatch RGB. Vill du veta mer om detta kan du kila in på http://www.colorcenter.com och läsa mer om färghantering.

När det kommer till utbildning kan du gå in på http://www.databok.se och handla en prisvärd utbildningshandbok om PhotoShop. Där lär du dig allt du behöver kunna i programmet. Den kostar ca 400 kr och är värd vart enda öre. Mycket kan du lära dig själv men med ett bra utbildningsmaterial kan du lära dig det bättre och snabbare utan att köra fast.

Lycka till! / Jonas Ettemo

Vinter i Österrike: 6 höjdpunkter

Upplev ikoniska skidbackar, glaciäräventyr och charmiga byar där alpina traditioner och kulinariska smakupplevelser skapar en unik atmosfär.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg