MetroGuide
Nu har jag ju amerikansk karta i min, så jag kan inte svara direkt på din fråga. Garmin själva säger att WorldMap (som dock är fruktansvärt gammal i vissa avseenden) är något liknande baskartan i enheten.
När jag är i USA räcker baskartan till för att se att man hamnar i rätt stad, om den är av någorlunda storlek (kanske 10000 - 20000 invånare), samt att jag är på väg på rätt håll mellan städerna, men MetroGuide USA (eller kartboken!) behövs för att reda ut vilken väg man ska ta.
I Los Angeles, exempelvis, där jag känner till en del områden hyfsat (jag har inte varit där efter att jag skaffade Vistan), finns vissa gator, med namn, men inte vartenda kvarter. I MetroGuide finns ibland även gågatorna med (i den mån sådana existerar i USA, detta billand).
Det är kanske något liknande i Göteborg, men jag vet inte. Nån som har en kan väl ta en skärmdump av baskartan, så kan vi se hur det ser ut. Pelle, har du gjort av med din Vista? Är baskartan likadan i den GPS V jag vet du har nu? Kan du lägga en bild av den på rindar.net?
När jag är hemma i Sverige tycker jag att jag vill ha en karta i stil med MetroGuide, oavsett vilken baskarta som finns i burken. För snabbkoll av hur det ser ut i Europa är ju min Vista värdelös, men det är ändå inte så praktiskt på den lilla displayen.
Samtidigt vet jag en del, som tycker att baskartan är väldigt värdefull. Speciellt är den klart det, om man har en GPS som GPS V, som kan köra autorutter på baskartan.