Övergivna cycklar
KLAGER; sa:
Detta var iofs ett test men det finns massor av fastlåsta cycklar i Sthlm som folk verkar glömt bort.
Vid min arbetsplats finns en cyckelparkering för ca:40 cycklar det finns inga bostäder i närheten utan ett torg med ett litet centrum samt T-bana och spårväg.
5-10 st cycklar har stått där i mer än 1 år utan blivit flyttade 5 st har stått där i mer än 4 år fastlåsta numera i dåligt skick.
Det är allt från racers till fina mtb både dämbade och odämbade.
Jag själv har såå otroligt att förstå att så många kan "glömma" var dom har ställt sin cyckel, det är en sak värd ett par tusen kronor hur kan man glömma bort den?
Om man tappar ett par tusen i kontanter skulle man ju vara bedrövad men en cyckel för det värdet bryr många sig inte om?
I sverige och Holland stjäls det mest cycklar i världen.
Kanske är det så (i alla fall i Sthlm) att folk överger (glömmer) sina cycklar och sen anmäler dessa stulna.
Vilken gata man än går på så ser man mängder med cycklar fastlåsta som ser ut till att ha stått där i flera år, vilket många även har.
Skulle vilja gå en runda i stan och plocka bort alla "övergivna" cycklar & lämmna in dom som hittegods jag är helt säker att jag skulle komma upp i ett tusental cycklar på en vecka.
Har kollat med polisen för något år sedan när en cyckel kan anses övergiven och tas som hittegods.
Då svarade polisen att en fastlåst cyckel aldrig kan tas som hittegods, det är först när den är så slaktad att det inte längre är någon cyckel som den kan plockas bort då bara av polisen.
Eller är en fara för övriga trafikanter eller hindrar dessa.
Jag vet att problemen med alla dessa "övergivna" cycklar plivit ett ännu större problem på de senaste åren så reglerna kanske har ändrats.
MVH
Krister
[Ändrat av kim1 2005-06-21 kl 08:41]