Ok, så sitter man hemma med feber medan resten av universum är ute och klättrar i den strålande vårsolen... Så jag får underhålla med mig med att starta en meningslös tråd!
Vad är det värsta ni sett säkerhetsmässigt inom klättring? Jag börjar:
Höll grundkurs på Brappersberget i Bohuslän. Hade just gått igenom grunderna för toppankare när vi upptäcker att någon byggt ett i närheten. Vi kikar närmre, och det blir ett veritabelt finn-fem-fel.
1. Ankaret bygger på två små granplantor som är avslingade. Varje planta får med marginal plats mellan tumme och pekfinger och står i kanske en centimeter mossa ovanpå urberg.
2. De båda punkterna är inte jämviktade.
3. Ankaret består av flera korta slingor som är kopplade i serie med lärkfot.
4. Över den vassa kanten ligger bara en enkel slinga.
På detta ankare lät den tyska mannen både fru och barn klättra, lyckligt ovetande om att han tagit ut en fet livförsäkring. Eller nåt.
Vad är det värsta ni sett säkerhetsmässigt inom klättring? Jag börjar:
Höll grundkurs på Brappersberget i Bohuslän. Hade just gått igenom grunderna för toppankare när vi upptäcker att någon byggt ett i närheten. Vi kikar närmre, och det blir ett veritabelt finn-fem-fel.
1. Ankaret bygger på två små granplantor som är avslingade. Varje planta får med marginal plats mellan tumme och pekfinger och står i kanske en centimeter mossa ovanpå urberg.
2. De båda punkterna är inte jämviktade.
3. Ankaret består av flera korta slingor som är kopplade i serie med lärkfot.
4. Över den vassa kanten ligger bara en enkel slinga.
På detta ankare lät den tyska mannen både fru och barn klättra, lyckligt ovetande om att han tagit ut en fet livförsäkring. Eller nåt.