Det perfekta grenbandet?

Jag tänkte byta ut mitt improviserade grenband modell packrem mot en något mer arbetad version och söker nu lite åsikter,erfarenheter och tips.

1) Hur brett isär är det lämpligt att sätta de främre fästpunkterna? (om naveln är kl 12, skall de då sitta kl 11/13, eller 10/14 etc)

2a) Hur ska ett idealt bakre fäste se ut? En gemensam fästpunkt över svanskotan, eller två separata punkter?

2b) Om separata bakre fästen rekommenderas, vilka positioner skall de ha?

2c) Ellr skall kanske både främre och bakre ända av remmen fästas i samma punkt, och i så fall var?

3) Är det värt besväret att försöka skapa en klätterseleliknande benslinga, eller är det bra nog att låta öglor utgå från avbärarbälte/midjerem?

4a) De grenband jag har sett har alla använt plastspännen, håller verkligen dessa?

4b) eller skall jag återigen ägna mig åt favorithobbyn överdimensionering och använda svetsade D-ringar och stålhakar?

Hälsningar David

Kan inte bidra med så mycket då jag kör "grenrem classic".

1) 10/14 tror jag, pröva och kör med flytande placering.

2a) Gemensam borde fungera, det är inte bak man får problem.

2c) Tror inte det.

3) Tror inte det är värt besväret att göra separata benslingor om du inte tänker bada mycket.

4a) Det borde räcka med plastspännen, inte så stor påfrestning när man dras upp ur vak. Det skall inte hålla för helikopterlyft, eller?

4b) Nej

En intressant tanke är att göra som en klättersele som även används som höftbälte som det går att koppla loss ryggsäcken ifrån så att man aldrig behöver ta av sig selen när man fikar etc.

Jag ser fram emot resultatet av detta. Lägg tillverkningen på Arc'teryx, dom har erfarenhet av klätterselar.

-Palle

Palle_Z; sa:
4a) Det borde räcka med plastspännen, inte så stor påfrestning när man dras upp ur vak. Det skall inte hålla för helikopterlyft, eller?

De spännen jag tänkt använda kändes starka när jag provdrog dem vid köksbordet, men samtidigt så har jag fått byta ett antal spännen använda till andra syften genom åren. Ingen tvekan om ATT de går sönder emellanåt.
Svårt att säga "exakt" hur starka de egentligen är - även svårt att säga hur hårt det dras i repet vid en "genomsnittlig" vakuppdragning.

Palle_Z; sa:
En intressant tanke är att göra som en klättersele som även används som höftbälte som det går att koppla loss ryggsäcken ifrån så att man aldrig behöver ta av sig selen när man fikar etc.

Tack, men nej tack. Jag har nog svårt med att få fritiden att räcka till att förverkliga mina egna ideér...

Enkelhet

Det mesta duger säkert bra.

Grenremmen ska hindra att ryggsäcken åker upp högt, och i värsta fall trycker ner dig. Det är ingen fara om den åker upp lite grann. Är säcken stor och sitter lågt, kan det rent av vara en fördel att den åker upp lite, så att du inte får fel flytpunkt och välter upp och ner.

Det är inga jättekrafter det handlar om, några kilos extra flytkraft från ryggsäcken, inte flera ton som för en klättersele. Så plastspänne håller nog (det kör alla med). Men de kan lätt gå sönder vid transport eller om man trampar på spännet. I nödfall får man knyta.

Varför inte använda rep istället och splitsa en ögla?
Jag har gjort så och det fungerar bra bara man vet vilken längd man vill ha (den är inte justerbar..) Använder iofs enkel rep och ser ingen anledning till att ha dubbel, man ska som sagt inte klättra med den.

Har en lite annan variant på frågan:

Borde inte remmen från kastlinan fästas direkt i grenbandet? Tänker mig att det ger bättre drag då man inte lyfter säcken i framkant.

Jag har ett grenband som utgörs av en rejäl packrem som går genom isyxeöglorna bak på säcken och fra runt midjebältet. Mao går den dubbelt mellan benen.

Blir iofs lite bökigare när säcken ska på och av men det går nog att lösa
Oscar

Lyftande drag runt benen

Fjärdebrunn; sa:
Borde inte remmen från kastlinan fästas direkt i grenbandet? Tänker mig att det ger bättre drag då man inte lyfter säcken i framkant.

Det är önskvärt och drar upp den plurrade i fördelaktig höjd vid iskanten.

Det behös inte så tjocka band. Ett par tunna terylensnören 2 eller 3 mm tjocka i varsin slinga runt låret skulle fungera.

Dessa skulle kunna klickas i en karbinhake på ena axelbandet så får man en konstruktion som inte behöver integreras med midjebandet. Karbinen också iklickad i slingan i änden av åkarens egen räddningslina.

Thure

benslingor och grenband

Jag har testat pikmakarens benslingor, men fick inte systemet att fungera, om de inte sitter fixerat över höftleden stramar det lite. Den enklasta och tillräckliga lösningen är nog bara att be skomakaren sy fast en slinga i kevlarförstärkt nylon, sk trimlina i seglingssammanhang 3-4 mm. Be Mr minit sy fast ändarna där midjeremmen går in i säcken på vardera sidan. Bukten som nu hänger ner skall vara precis så lång att du kan hämta upp den och trä in den i midjeremmen fram innan du knäpper midjeremmen - spännet bör ej sitta mitt fram - kan öppnas av iskanten i ett skarpt läge. Vill man vara lite lyxig kan man sy en liten snäv sölja i ena midjeremsfästet och tränga igenom trimlinan och sätta på reglerbar stopper, finns på Naturkompaniet t.ex., så kan man skota åt lite vid försiktig passage över tunna högriskområden. Som sagt det behövs inga tunga grejor, minsta möjliga vikt gäller.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg