Det optimala tältet

Hallå!

Jag har nu gått och funderat på att sy ett eget supertält. Tänkte kolla med utsidans läsare vilka egenskaper ni ofta eftersöker och eventuella detaljer som fungerat antingen mycket bra eller mycket dåligt på de tält ni prövat. T.ex. hörde jag om nåt tält som var designat så att ytterdörren med absidens öppning öppen gav ett rakt innlopp för regn i innertältet. En sån sak tror jag kan vara lätt för en konstruktör att missa (iaf jag...) och det är sånna fadäser man helst vill undvika om man ändå ska spendera några timmar med nål och tråd.

Tanken är att tältet ska vara för en person, fungera sommar och vintertid samt helst klå hillebergs lättaste viktmässigt. Vad jag kommit fram till är att tältet skall vara av tunneltyp. Och om det ska klå det lättaste på marknaden innebär detta en avskalad design... (dessutom verkar det vara ett modernt koncept *skratt*)

Alla funderingar och tankar kring detta läses med djupaste intresse!

MVH/samme
 
Kanske...!?

Som jag skrev i min tidigare insändare så har jag en idée om att sy en bivacksäck i gore-tex. Detta var inte riktigt hela sanningen. Det jag mer har tänkt mig är precis vad du efterfrågar! DET OPTIMALA TÄLTET! Tarp-tent i all ära, om man vill upleva naturen. Men om man vill slippa den samma så är det nog en typ av bivy-tent man ska skaffa sig.

Min tanke är att sy något som liknar MSR:s "bughut 1"..

(http://www.msrcorp.com/tents/bughut1.asp)

..men inte i myggnät utan i gore-tex, lite större i dimensionerna, så man har sitthöjd.

Vidare har jag inspererats av bibler-tälten (www.bibler.com) med invändiga bågar och massor med valmöjligheter vad gäller att extrautrusta "tältet", bl.a. med nätfickor och "tork-loft", men även en liten absid och en extra strut för en andra person kan bli verklighet i framtiden!?

Frågan är om man vinner något på att sy ett eget "tält". Det är svårt att tävla i vikt med de lättviktare som finns på marknaden. Mitt mål är att komma under 1 kg, vilket jag tror blir svårt! (läs dyrt).

Anledningen att jag har valt att sy själv är främst att jag såg något liknande i sommras och tyckte det verkade vara en tuff modell som jag inte hittat i serieproduktion.

Annars är mina motiveringar följande:

-Ett tält som tar mininmal markyta i anspråk. knappt 2 kvm, men bara 1 kvm om man räknar bort "struten". Detta är kanske främst en fördel om man klättrar.

-Löjligt enkel konstruktion och supersnabbt att resa.

-Väldigt säkert nödskydd för två personer. Borde gå att använda utan bågarna om man bara önskar en vindsäck!

-Större än en bivacksäck men mindre än ett tält!

-Kul att prova sina idéer!

Nu återstår bara att se om man vinner alla fördelarna från tält respektive bivacksäck, eller om man får ett bivy-tent med bara nackdelarna från tält och bivacksäck! Det återstår att se! Har idag börjat att sy på prototypen, (mestadels lärt mig hur en symaskin funkar) vilken jag hoppas bli klar med i helgen. Sen får vi se om det blir någon fortsättning efter det...

Ett tips om du ska sy en pototyp är att köpa ett lågpristält av lämplig modell på ÖB eller liknande. Jag köpte ett på rea för 200:- som jag sprättat upp. Använder tyget, dragkedjorna och bågarna i min prototyp. Bågarna kommer jag nog använda i det riktiga
tältet.

Lycka till!
John
 
Det är svårt att sy det optimala tältet eftersom vad som är optimalt växlar med situationen.

Det lättaste TÄLTET är väl SupAir, men konstruktionsmässigt är det ju inte så innovativt. Det har väl tre bågar om jag inte minns fel (Akto har väl bara en?) och är ett single wall så det blir fullt av kondens.

Uppsättningen av Akto verkar å andra sidan vara rätt vettig, men jag har funderat på om man inte skulle ha en utanpåliggande kanal för båden och sen göra en ventil upptill med ett litet "tippbart" tak (så man kan fästa ner vindsidan).

Med den lösningen borde man få bra ventilation och minimera antalet bågar.

Ett sånt tält kommer vi dock aldrig att få se i butikerna eftersom Hilleberg med största sannolikhet mönsterkyddat stora delar av designen. Det är antagligen anledningen till att det optimala tältet inte finns att köpa: det skulle behöva kombinera patent och mönsterskydd från flera olika tillverkare.
 
Legala Finter

Skulle tro att de mest innovativa i kombination kommer ni aldrig att se i produktion!
Helt enkelt därför att de verkliga förtjänsterna på designade prylar av alla de slag, mest går till jurister som ser intrång i varje aktion....mönsterskydd och patent intrång...
Följaktligen om du vill ha en kombination av A, B, C, D och E så måste du nog både rita och sy själv.
Tält är inte det lättaste. (Jag vet efter över ett halvt dussin egna.) Men med lust, lätta matrial, bra sömnad, rätt tråd och en snål design, kan vikten bli mycket låg och innerutrymmena därefter!

Lycka till och berätta gärna om resultatet.

Johan K
 
puppa

Föresvarets ny sovsäck övedrag är lätt andas
och fixar man bara fyra tält pinnar och en kort båge
så har man ett tält som är mycket lätt och som går riktigt snabb att slå upp,

dock brukar det snöa/regna in men det är väl mest pga
att man ej spännt uppdet.
 
Tält, sovsäcksöverdrag eller vindskydd?

Alla har sitt berättigande, men har man tillbringat mer än två regnnätter i följd i ett sovsäcksöverdrag, så vet man att tak är bra mycket bekvämare att ha.
Vindskydd som säljs är oftast gjorda efter brasmodellen. Plastpresseningar är vare sig speciellt lätta eller ljudfria. Beduinmodellen är i praktiken mer användbar men regnar det horisontellt eller myggen anfaller så vinner ändå tältet.
Ett cykeltält behöver inga bågar eftersom man har cyklar! Ett tält för skogen behöver inga pinnar och bågar för allt finns ju bland träden. Förutsatt att man slår läger i dagsljus och får ta sly. Annars får du bära mera.
Ett tält för kala berget eller kusten behöver bågar och pinnar samt stormlinor och pinnar. Allt väger.
Inne i tältet vill man ha torklinor och en ficka per/sovande för glasögon med fack för ficklampa och klocka.
Yttertältsöppningen brukar det inte gå att elda under och att laga käk i vindfånget, tja hur ofta vill du sy ett nytt tält? Så fronten på yttertältet bör vara stor och gå att fälla upp så att du kan sitta torrt och fixa till mat mm.
Varje kvadratmeter tyg väger och när du hittat en tunn och läcker väv så är priset omvänt mot vikten! Men att sy färggranna prototyper i tyg från ÖB- och Jytsktält är helt OK och billigast blir det om du köper stora sådana tält. Själv har jag köpt returtält extra billigt!
Synålen skall stå i propotion till väven, nr 70 brukar gå bra utom när du skall sy i tredubbelt tyg och fästa band då nr 100 är bättre. Sömmarna bör du täta med silikonklister.
Ventiler uppe är nog bra men tänk på att luften skall komma in också! Stormar det så vill man stänga samtliga ventiler. Regnar det horisontellt så måste yttertältet väl gå ner i backen annars blir innertältet vått.
Bäst sovkomfort har jag i bomullstält, bäst bärkomfort ger ett tak och tältspis är mycket trevligt på vintern! Så tänk på allt och inklundera det du tror på, stjäl ide'er friskt, sy snyggt. Men framför allt ha roligt och kom ut med era alster. Och slutligen berätta hur det blev!

God sömnad och sömn

Johan K
 
jag håller på med att sy min bivacksäck just nu. Det är en bivy XL, så att säga, så att man KANSKE skall kunna laga mat i den, eller åtminstone ligga i den och laga mat utanför. Kommer vara superlätt att sätta upp, egentligen bara ett sovsäcksöverdrag. Bågarna, en eller kanske två (huvud och eventuellt fot) kommer vara supertunna glasfiberbågar så att man kan rulla ihop bivyn utan att ta ur dom. Bågarna är tunnare än de som finns på mitt SupAir-tält (800 gram, 2 personer, klarar ca 2 m/s innan det kollapsar).
Jag syr det i nylon (under) och 3lagers Goretex på översidan. totalt < 1000 gram.
tejpade sömmar.
ett fåtal förankringspunkter för att snänna tunna nylonlinor vid. eventuella tältpinnar får man göra av skidor/pinnar/stenar på plats.

KOmmer att ha små förankringsöglor så att jag med en liten gummicord kan spänna fast liggunderlaget mot bivyn (liggunderlaget utanför så får man kondenspunkten utanför).
Överbyggnaden över ansiktet skall man kunna fälla bak så att det även kan användas enbart som sovsäcksöverdrag vid fint väder.

VAD TROR NI????

skall betatesta den i slutet av feb på vintertur i Jotunheimen.

/Peter
 
Supertältet?

Hej Samuel

Supertältet kan nog se ut på lite olika sätt antar jag. Har själv haft ett Sup´air-tält (som det talas om i inläggen), ett tvåmanstält på 800 gram. Ett helt OK tält om du frågar mig, men för fjällturer är vindtåligheten tveksam och dessutom saknar den absid.

Är för det användningsområdet själv inne på det klassiska ryggåstältet (med stavar) eller pyramidtältet. Låter ju verkligen "old school", men Black Diamond har exempelvis en tältserie som heter Megamid/Betamid och som bör kunna intressera både dig och de andra i det här forumet. Tälten är extremt lätta, vindtåliga (nåja) och dessutom billiga! Det bästa av allt är att man inte behöver sy dem själv!!! ;-)

Kolla exempelvis in http://www.backcountrygear.com/tent/LightweightShelters.cfm

/ Gunnar
 
Liknande trådar

Liknande trådar