Det mest idiotiska jag upplevt

För en ca. 5 år sedan i februari var jag och två andra uppe kring Tjuonajokk för lite fjällripjakt och fiske. Våran andra dag på fjället förlöpte inte så bra då en hiskelig storm utbröt, det blev och ta det lugnt i vindskyddet som finns på leden mellan Nikkaluokta och Tjuonajokk. Nästa dag hade det lugnat ner sig så vi packade ihop och for iväg mot Tjuoltajaure för lite fiske. Efter en timmes dåligt fiske beslutade jag och en annan för lite jakt medans den tredje skulle stanna kvar och fiska. Så med skotrarna tog vi oss snabbt en bit söderut, då vi upptäckte några nyligen rivna renar. Tänkte inte så mycket mer på det för tillfället. Under jakten stötte vi på ytterliggare 2 döda renar och järvspår runtomkring.
Efter avslutad jakt for vi tillbaka och fick då höra en makaber historia av den fiskande kompisen.
Han hade tagit sin skoter och kollat omgivningen lite då han stötte på en same med skoter. Denne hade då berättat att en järv under den tidigare stormen hade smygit sig på 4 renar och dödat dessa, samen berättade att han just nu var i färd med att spåra järven för att sedan skjuta den. Inte nog med att det är ett fridlyst djur han använde dessutom skotern samt hade mage att fråga kompisen om han sett till järven.
Under våran tur var detta den enda människa vi stötte på. Så blir det när det endast finns tre heltidsanställda naturbevakare, från Treriksröset i norr till Kaitumälven i söder.

MVH Pack

Hmmm..

pack; sa:
...Efter en timmes dåligt fiske beslutade jag och en annan för lite jakt medans den tredje skulle stanna kvar och fiska. Så med skotrarna tog vi oss snabbt en bit söderut, då vi upptäckte några nyligen rivna renar...

har för mig att det är förbjudet att köra skoter med gevär? I så fall så är du ju inte så mycket bättre själv...

Jag sympatiserar inte alls med det du påstår att denna same gjorde, men å andra sidan så gillar jag inte heller skoterburna jägare heller....

/Anders B

Lagar

Jag har skrivit lite misstolkande i det förra inlägget. Om man läser lagarna så står det där något i stil med "under färd med skoter skall vapen förvaras på skoterkälken, väl nedpackad", vilket vi gjorde och alltid har gjort. Jakten bedrevs självklart på skidor, längs bergskanterna samt i björkskogen.

MVH Pack
[Ändrat av pack 2001-11-29 kl 12:37]

Lagar

Har inte lappen rätt att, i nödvärn, döda det rovdjur som river renarna? Ungefär som en bonde får avliva den björn/varg som river får.
Jag kan inte påstå att jag kan lagarna men jag har för mig att det är på det viset.

Det stämmer att man får frakta vapnet på skotern om det är i fodral och delat.

hmmm

Jag tvivlar på att en bonde, helt utan vidare, bara kan ta sin gamla bössa,traska ut till björnen/ vargen och skjuta.. Det finns en hel del restriktioner för hur skyddsjakt får bedrivas.
Tack så mycket!

Nä! alldeles rätt.

Inte helt utan vidare!
Men de tillstånd som behövdes var nog redan ordnade.
Sedan kan ju handlingen i sig diskuteras, men den debatten pågår ju runtom i landet. "visst ska vi ha rovdjur/flyktingförläggningar/
kärnkraftavfallsanläggningar/
bullerrestriktioner/bla bla, men INTE på MIN gata..!
Människan är en knepig skapelse.
MVH/BAX
[Ändrat av BAX 2001-12-12 kl 08:17]

Du har så rätt

Vi får hoppas att alla tillstånd var ordnade, men även om de var det så har personen ifråga gjort sig skyldig till en grov jaktlig överträdelse genom att använda skotern som jaktvapen (som jag förstod det) och detta är tyvärr inte helt ovanligt..
Men som sagt...inte på min gata

skoter söm vapen...

Det sägs ju att den lynx är den största rovdjurspredatorn.... och då syftar man inte på det latinska namnet för lodjur...
/Andreas

Re: skoter söm vapen...

ala; sa:
Det sägs ju att den lynx är den största rovdjurspredatorn.... och då syftar man inte på det latinska namnet för lodjur...
/Andreas

Vilket uppenbarligen är fel! Kanske mest ironiskt menat men tyvärr ibland även upphöjt till seriös (?)anti-skoter propaganda.

Den främsta rovdjurspredatorn är.....inte skoterburen men ofta skidåkande. Kanske ett skäl att förbjuda skidåkning ;-)

Lodjur är för övrigt inte särskilt framstående som rovdjurspredator, däremot en utmärkt predator av växtätare.

Idioter finns det av alla de slag, skoteråkande, skidåkande, vandrande, klättrande, köttätande, icke köttätande (av olika varianter) etc. Den gemensamma nämnaren är att de tillhör Homo Sapiens Sapiens.

/mats

Re: Re: skoter söm vapen...

tafone; sa:
ala; sa:
/Andreas

Vilket uppenbarligen är fel! Kanske mest ironiskt menat men tyvärr ibland även upphöjt till seriös (?)anti-skoter propaganda.

Den främsta rovdjurspredatorn är.....inte skoterburen men ofta skidåkande. Kanske ett skäl att förbjuda skidåkning ;-)

Lodjur är för övrigt inte särskilt framstående som rovdjurspredator, däremot en utmärkt predator av växtätare.

Idioter finns det av alla de slag, skoteråkande, skidåkande, vandrande, klättrande, köttätande, icke köttätande (av olika varianter) etc. Den gemensamma nämnaren är att de tillhör Homo Sapiens Sapiens.

/mats

Ja! Det var skrivet med viss ironi....såklart.
Det var en föreläsare som sa det under en rovdjurs föeläsning (läser på SLU) och jag tyckte det var rätt kul.
Grejen var väl den att skotern är ganska effektiv om man vill köra i fatt/köra på rovdjur som exempelvis stör ens renhållning. Lättare än på skidor antar jag. Antar att det då också kan ske av "misstag"...
Inget ont mot någon från min sida dock....jag tror inte att alla samer kör ihjäl "sina" järvar med skoter.

Vad gäller lodjur har jag INTE hävdat att de är framstående som rovdjurspredatorer! Det vet jag mycket väl att de inte är.
Läs mitt inlägg igen.

Jag skriver att lynx sägs vara den största rovdjurs predatorn (här ansyftas alltså snöskotermärket lynx). För att ingen ska tro att jag menar lodjur (som på latin heter lynx lynx) skriver jag just att det inte är lodjur man syftar på.

Hoppas du förstår nu...

/Andreas

Re: Re: Re: skoter söm vapen...

ala; sa:
Ja! Det var skrivet med viss ironi....såklart.

Vad gäller lodjur har jag INTE hävdat att de är framstående som rovdjurspredatorer! Det vet jag mycket väl att de inte är.
Läs mitt inlägg igen.

Jag skriver att lynx sägs vara den största rovdjurs predatorn (här ansyftas alltså snöskotermärket lynx). För att ingen ska tro att jag menar lodjur (som på latin heter lynx lynx) skriver jag just att det inte är lodjur man syftar på.

Hoppas du förstår nu...

/Andreas

Att jag påtalade att lodjuret inte är en rovdjurspredator var enbart för att visa att det ironiska uttalandet du citerade använder sig av en felaktig associationskedja. Varken lynx (skoter) eller lynx lynx (lodjur) är utpräglade rovdjurspredatorer (den ena är inte predator överhuvudtaget), däremot kan de naturligtvis döda en eller annan köttätare då och då....Rent ut sagt ett misslyckat försök till ordvits, om det är humor eller ej får var och en avgöra.

Så jag tror inte jag missförstått någonting. Bara det att jag utrycker mig slarvigt ibland, det var inte meningen att få det att framstå som att DU sagt något du inte sagt.

Däremot är som sagt HSS det stora problemet, på skidor eller skoter. Och jag tror inte att de (läs: vi) kommer att förbjudas inom överskådlig tid. Men ibland undrar man ifall det inte vore den bästa lösningen ;-)

/mats

Re: Re: Re: Re: skoter söm vapen...

tafone; sa:
Att jag påtalade att lodjuret inte är en rovdjurspredator var enbart för att visa att det ironiska uttalandet du citerade använder sig av en felaktig associationskedja. Varken lynx (skoter) eller lynx lynx (lodjur) är utpräglade rovdjurspredatorer (den ena är inte predator överhuvudtaget), däremot kan de naturligtvis döda en eller annan köttätare då och då....Rent ut sagt ett misslyckat försök till ordvits, om det är humor eller ej får var och en avgöra.

Så jag tror inte jag missförstått någonting. Bara det att jag utrycker mig slarvigt ibland, det var inte meningen att få det att framstå som att DU sagt något du inte sagt.

Däremot är som sagt HSS det stora problemet, på skidor eller skoter. Och jag tror inte att de (läs: vi) kommer att förbjudas inom överskådlig tid. Men ibland undrar man ifall det inte vore den bästa lösningen ;-)

/mats

Jag tror inte du ska se det som en associationskedja utan snarare en ordlek som inte var tänkt att analyseras JÄTTEMYCKET. Jag känner väl till att lodjur INTE är en rovdjurspredator. Du behöver inte förklara det fler gånger! Anledningen till at jag nämnde det var för att den som eventuellt inte kände till detta fakta skulle få lite hjälp på traven att genomskåda ordvitsen och förstå att det var snöskoter som det syftades på.
Kanske ingwet att skoja om tydligen, tog någon illa upp beklagar jag detta.

Vad gäller predator kan jag citera ur jägarskolan som har enklaförklaringar till saker och ting:
"Predation: Den som tar byten kallas predator."
Sedan förklaras att predator har en vidare innebörd än rovdjur tex är en flugsnappare en predator även om den inte brukar kallas rovdjur.
Att inte snöskoter rymms i denna definition tyckte jag var så självklart att det inte behövde påpekas. Som sagt det var en relativt lättsamm ordvits, men naturligtvis med en tanke bakom.

Snöskoter åkningen som ansyftades var, som jag förstod det, inte turiståkning eller nöjesåkning utan åkning som gick ut på att döda tex järv med flit. Något som jag tror kan bli tufft med skidor.

Nog om detta Mats! Jag tycker vi nöjer oss med detta tjaffs nu. Jag tror inte det blir mer konstruktivt nu. Jag tackar för ditt påpekande och ska tänka mig lite noggrannare för nästa gång jag använder någon dylik ordvits. Jag brukar försöka låta bli att skoja på utsidan då jag vet att det lätt blir fel. Borde tydligen låtit bli även denna gång.

Det skulle däremot vara kul att få höra lite grand om vad skidåkningen innebär för problem för rovdjure. Detta är något jag inte kände till, skulle gärna vilja veta lite mer.

Hoppas även du tycker att vi är klara med "ordvitsen" nu så kan vi ägna oss åt viktigare saker. :)

/Andreas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vermi Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 4
Linneaa Vilka stegjärn ska jag hyra Utrustning allmänt 1
Gråbuse Kommer jag förstöra kniven? Fällkniven Idun Utrustning allmänt 6
Putte80 Vad får jag inte glömma Utrustning allmänt 50
vandrafjäll Jag måste varna för lundhags husky 3-pin Utrustning allmänt 16
jffoto Vart hittar jag denna pryl? Silikonskydd till alu mugg? Utrustning allmänt 7
Elvah Kan jag ha Lundhagskängor ändå?! Vilka? Utrustning allmänt 13
jimimaru Kommer jag undan med vandringsskor eller krävs kängor? Utrustning allmänt 35
erito Vad har jag köpt för kniv? Utrustning allmänt 7
Snorkeljohn Var hittar jag extra långa vandringsstavar? Utrustning allmänt 4
AndersSupertramp Var kan jag få tag på dessa googles ?! Utrustning allmänt 11
Johank987 Investeringar för första vandringen. Är jag rätt ute? Utrustning allmänt 20
Mullemek Var hittar jag gummiband (-stroppar) med tbh ? Utrustning allmänt 4
luktafotogen Nu vet jag bättre vad jag behöver- tråden. Utrustning allmänt 19
JerkaV Finns den typ av pannlampa jag söker? Utrustning allmänt 4
mistermuntz Är jag köpgalen? Utrustning allmänt 41
såg Nån mer än jag som blir kär i någon pryl. Utrustning allmänt 25
friluftsrookie Jag blir tokig! - Knivslipning Utrustning allmänt 16
cake Vad ska jag välja för kniv till min vän? Utrustning allmänt 25
sparken Hur tar jag hand om mina kängor? Utrustning allmänt 11
hannulan Halvsaknad thermarest-stol - hur fixar jag det? Utrustning allmänt 2
LarsElm Vilken pannlampa ska jag köpa? Utrustning allmänt 27
SeekOut Fattar inte hur jag sätter upp tältet Utrustning allmänt 14
monnes Var hittar jag billig Berghaus Vulcan? Utrustning allmänt 10
K-E Lindblad Vad behöver jag, tips emottages Utrustning allmänt 10
seved1 Idag skärpte jag min EDC Utrustning allmänt 2
MartinR Var kan jag köpa Kathoola KTS Crampons? Utrustning allmänt 5
Matthias87 Ny i gamet - vad behöver jag? :) Utrustning allmänt 4
Talisman Nybörjare - Vad borde jag lägga pengarna på? Utrustning allmänt 36
Stromgren Vad har jag hittat? Utrustning allmänt 17
estetdrägg Var får jag tag i beck/tjär-basserat myggmedel? Utrustning allmänt 6
patrik_neckman Camelbak, vilken ska jag välja Utrustning allmänt 3
AndersSupertramp Sissipuukko M.07 var i Finland kan jag köpa den? Utrustning allmänt 2
niklaz Friluftspryl jag är väldigt nöjd med Utrustning allmänt 65
mariaa Vilka turskidor ska jag ha? Utrustning allmänt 12
Jockemeister Vad ska jag köpa? Utrustning allmänt 3
General86 Vad bör jag ha med mig Utrustning allmänt 6
knallhatt Vad gör jag för fel? Ryggsäck/nyckelben och så lite fötter Utrustning allmänt 19
ETullen Vad tror ni jag kan få för detta? Efterfrågan och pris? Downmat 9 mm. Utrustning allmänt 18
metrosek Hilfe -vad behöver jag, tre-fyra dagar Utrustning allmänt 22
avslut0908 Vilken yxa ska jag köpa? Utrustning allmänt 19
seved1 Ha ha den här hade jag glömnt bort Utrustning allmänt 4
isola92 Vilken GPS ska jag välja? Utrustning allmänt 4
lallen Vilken av följande fyra minikikare skall jag välja? Utrustning allmänt 0
ny inom området Vad ska jag tänka på? Utrustning allmänt 2
prylManne Vilka stavar ska jag välja? Utrustning allmänt 0
lellky Välja lite dyrare GPS, var kan jag hitta information? Utrustning allmänt 4
Nitsson Var i Malmö köper jag armens persedelpåse? Utrustning allmänt 5
Entangler Hur stor ryggsäck behöver jag? Utrustning allmänt 18
simpek pack´n Go vart kan jag få tag på det? Utrustning allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg