Det här med skidlängden...

Snön faller i mängder och då blir man ju sugen på nya skidor. Mina gamla långa Black Widow ska få gå i pension.

Jag har tänkt köpa ett par Völkl Mountain Norbert Joos men är i valet och kvalet om jag skall köpa 170 eller 177 cm.

Själv är jag 178 cm och kör med T3 (03) på fossingarna och mest på toppturer.

Vad ska jag välja???

Tacksam för råd

Nja
Jag kör inte toppturer i dagsläget men ger dig lite ideer i alla fall.
Eftersom du har T3 skulle jag välja den längre skidan. Du behöver bärigheten ute i naturen. Jag har dock inte sätt på skidorna. Utrustningen passar ändå inte för iscarving i pist. De där centimetrarna spelar inte så stor roll. Bindningen, skidtyp och pjäxor är viktigare än längden.
mvh
Harald

Ta den långa

Jag är 1 cm längre än dig och skulle inte vilja ha kortare än mina 177 cm Scottybob Bobtail (3kg/par) http://www.scottybob.com

Att ha jättelånga skidor behövs bara om man har komplex för något annat... men 177 är inte långt.

Vikten

speler liksom ingen roll om du är 170cm eller 200cm, det ända som betyder något är din vikt, 70kg = kort skida, 90kg = lång skida.
Sen är det så att beroende på om du sk åka mycket utanför fisten så ta den längre och vise versa, vill du ha en skida som är smidig i skogen så ta den kortare.
LT - anders

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg