Det här med lövbiff...

Har läst lite olika lösningar på det här med torkning av lövbiff, vad tycker ni? alt 1 strimla, steka, torka av fettet och torka i ugnen, eller alt 2 marinera och sedan torka i ugnen utan stekning först. Erfarenheter?

Undrar också om man kanske kan torka först och strimla sen.

Alt 2 har jag alltid kört på. Varför skulle man steka först?
Anledningen till att strimla före torkning är väl att få större yta på bitarna, så vattnet dunstar snabbare -> effektivare torkning.

Jag gör på följande sätt med lövbiff.

1. Banka ut så dom blir riktigt tunna
2. Marinera (marinad med främst soja)
3. strimla
4. torka (använder en frukt och bärtork)

fungerar utmärkt med god smak

Två frågor, jag har funderat lite på detta själv men fått lite funderingar så jag har tvekat.
Köper man tex torkat renkött så är det ju både vakumpackat och i kyldisk...

1. Hur förvarar man det när det är torkat?

2. Hur lång hållbarhet har det, hemma i skåp och ute i fält?

Rätt eller fel men..

När det är öppnat brukar jag ha det i en plastpåse. Är jag hemma ligger den i kylskåpet, i fält så småningom i magen :)

Jag har en torkad vakumförpackad bit som jag haft liggande i flera år nu i kylskåpet (jag vet, borde smaska i mig godsakerna men det har liksom inte blivit läge...) och det enda som händer är att saltet klumpar sig lite på ytan. Men det smakar fortsatt mumma när man karvar en bit.

Någon med andra ideer...?.

När det är öppnat brukar jag ha det i en plastpåse. Är jag hemma ligger den i kylskåpet, i fält så småningom i magen :).

Har du utrustning för vackum packning när du torkar din egen lövbiff? Vad kostar den och var har du köpt den?

Tror att Dag inte svarat på tråden som jag ställt frågot i utan bara hur man brukar hitta torkat kött i affären, så fråga 1 & 2 kavar står nog.

Två frågor, jag har funderat lite på detta själv men fått lite funderingar så jag har tvekat.
Köper man tex torkat renkött så är det ju både vakumpackat och i kyldisk...

1. Hur förvarar man det när det är torkat?

2. Hur lång hållbarhet har det, hemma i skåp och ute i fält?
1. Har det i en papperspåse i kylskåpet. Eller i en papperspåse i packningen när jag är på vandring.
2. Ingen aning faktiskt, det är så gott att det sällan blir liggande mer än nån eller några veckor :)

Det här med vakuum- och kylförvaring på köpesköttet är nog bara för att maximera hållbarheten, inget som man behöver fnula med själv hemma i köket. Fast den här årstiden finns en viss fördel i att förvara det torkade köttet i kylen eftersom luftfuktigheten är så pass hög, man vill ju hålla det torkade köttet så torrt som möjligt.

1. Har det i en papperspåse i kylskåpet. Eller i en papperspåse i packningen när jag är på vandring.
2. Ingen aning faktiskt, det är så gott att det sällan blir liggande mer än nån eller några veckor :)

Det här med vakuum- och kylförvaring på köpesköttet är nog bara för att maximera hållbarheten, inget som man behöver fnula med själv hemma i köket. Fast den här årstiden finns en viss fördel i att förvara det torkade köttet i kylen eftersom luftfuktigheten är så pass hög, man vill ju hålla det torkade köttet så torrt som möjligt.

Tackar!
Nu vet jag mer, svamp od torkar jag redan, har dock inte vågat mig på kött tidigare, vet dock nu vad jag kommer att ha med mig nästa år upp till fjällen, och vad jag ska testlaga lite under vintern!

Var noga med att det är riktigt torrt bara. Det hela bygger på att få ned vattenaktiviteten för att undvika tillväxt av något otäckt. Men visst går det bra och gör matsedeln för vandringar klart trevligare:)

Inte riktigt Greendanger... men jag svarade på din fråga...

Citat:
Ursprungligen postat av dag.lunden@telia.com
När det är öppnat brukar jag ha det i en plastpåse. Är jag hemma ligger den i kylskåpet, i fält så småningom i magen :).

Har du utrustning för vackum packning när du torkar din egen lövbiff? Vad kostar den och var har du köpt den?

Tror att Dag inte svarat på tråden som jag ställt frågot i utan bara hur man brukar hitta torkat kött i affären, så fråga 1 & 2 kavar står nog.

--------------
Nej, jag har ingen vacummaskin men däremot torkat renkött i kylen både vacumföpackat som i öppnad form i platspåse. Den senare har jag karvar jag på emellanåt, den förstnämda skall också ätas på när det blir dags. Dock tenderar köttet att bli lite torrt efter några år, men håller gör det!

Men för att återgå till ursprungsfrågan:
Det som påverkar ätbarheten är fettet. Fett tenderar att härskna över tid. Griskött gör det efter någon månad, nöt tar längre tid på sig. Älg och ren... Lång tid blir det.. men det riskerar också att bli väldigt torrt. Dock, förvarar man bara köttet torrt så håller det. Hållbarheten ökar om det förvaras svalt.

Dito gäller också för torkad fisk där torsk och lodda håller längre än lax och sill etc.

Papper suger upp fett varför det är vettigt att förvara kött i papperspåse som kan suga upp ev utläckande fett. Men för att unvika att annat kladdas ned är det bra om papperspåsen sedan förvaras i en plastpåse. På så sätt undviker man också nya oväntade smaksensationer...

Jag har personligen aldrig torkat lövbiff, däremot köttfärs, fläskfile, torsk och älg. Älgen blev ingen hit, får smula/mala ned kvarvarande älgkött i pemikan ed när jag får tid att greja till detta. Resten har funkat jättebra som middagsmat efter uppblötning och tillagning.

Hoppas det gav lite ny kunskap.

//Dag

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg