Det geniala Genius?

Jag har frågat mig förr och nu frågar jag er.
Extakt vad är det som är genialt med Haglöfs tältserie Genius?

JL

Hmm.. man kan spilla grogg i det utan att det gör något... :) Ärligt talat så vet jag inte heller men det sparar väl lite vikt sen så skulle man kunna tänka sig att man vintertid kan gräva ner i snön och få större volym och ståhöjd i tältet. Kanske skulle vara nåt, vad vet jag!

/Dave

Beror på vad man jämför med

Antar att det är i för att det går så lätt att sätta upp i jämföreörelse med TNF VE-25 som är originalet bland kupolerna. Dessutom att man kan sätta upp bara yttertält och bara innertält och prylfantisera om vilka viktoptimeringar detta kan leda till.

Men att ha golv i absiden och en cellskräck-liten ingång är väl tveksamt genialt...

Stabilt!

Tältet är ruskigt stabilt tack vare de nya bågarna men tillför väl inte marknaden något som den saknat direkt. Det finns ju som bekant många bra kupoltält att välja på. Haglöfstälten är lika bra som sina konkurrenter men snyggare. Vad du väljer handlar mest om tycke och smak, funktionen hos de bästa tälten är grym; tälten tål mer än du och jag... Vill du vara lite orginell så skippar du Hilleburkens tält.

Maskventil

Kikade på ett Genius i helgen och blev fundersam.
Det sitter två ventiler föredömligt högt upp på yttertältet som man inte kan nå från innertältet...
Och finessen med det är?
Med lite fantasi kan man nog slingra sig likt en mask via absiden helst utan att öppna den mot omvärlden men nja, jag vet inte.
Man kan även sätta upp det i jättemånga moment och det är ju en nostalgitripp så god som någon.

JL

Vindstabilitet

Den finska tidningen Retki testade några tält för vinterbruk i nummer 6/2001. Genius 34 höll nog ihop i en vind på 33 m/s, men pressades ihop med 50 %, varvid endast två personer rymdes i tältet. De använde två snökanoner för att åstadkomma denna vindstyrka.

Helsport Svalbard 3 kom ut som vinnare i den testen, tätt följd av Hilleberg Keron 3.

den dynamiska absiden...

Tror att tanken är att den så kallade dyamiska absiden är en av de saker som ska vara så smarta. Efter att vid det här laget ha bott ganska många nätter i mitt Genius 23 kan jag dock inte påstå att jag utnyttjat finnesen allt för mycket. Under en regnig lunchpaus ovanför trägränsen är det trevligt att snabbt kunna slänga upp yttertältet (och dessutom ha ett golv att sitta på!) men på kvällarna har innetältet åkt upp och fått sitta där tills det blivit dags att packa ihop igen. Allt som allt är jag dock väldigt nöjd med tältet.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg