• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det gäller att ha distans till distansen

Efter att ha sträckt mig i ryggen under ett innebandypass, så har jag inte kunnat löpträna som jag önskat. Men att cykla går bra. Av denna anledning tänkte jag passa på att cykla det milspår (skjulsarvsspåret, Falun) som jag normalt brukar springa.

Anledningen, förutom motionen, var att jag hade en känsla av att vissa kilometrar är kortare än andra. Det finns alltså en markering vid varje kilometer. Sagt och gjort så började jag trampa utmed spåret, och med hjälp av cykeldatorn höll jag koll på distansen. Jag kunde konstatera att milen, enligt min cykeldator, var 9640 m. Fast det konstigaste var att det var så pass stor differens mellan den kortaste respektive längsta kilometern - 760 resp. 1190 m. Inte undra på att jag har haft så varierande kilometertider ;)

Att cykeldatorn inte är felinställd, kan man ju konstatera av att differensen går åt olika håll. Fast för den nyfikne kalenderbitaren, så redovisar jag resultatet för varje enskild kilometer i närmaste 10-tal meter (760, 950, 990, 800, 970, 1190, 1000, 1000, 970, 1010)

Min fundering nu är hur pass vanligt det är med liknande "distansfel"? Är det fler som har upplevt att det varit något fel, och kanske t.o.m. har kontrollerat om det varit så?

Mvh /Joel
 
Min fundering nu är hur pass vanligt det är med liknande "distansfel"? Är det fler som har upplevt att det varit något fel, och kanske t.o.m. har kontrollerat om det varit så?

Utan att jag har mätt, så vet jag att banorna i Skatås, Göteborg diffar en del, eftersom sista kilometern är olika lång på 2.5, 5 och 10 km-slingorna. Det skiljer kanske inte 250 meter som i ditt fall, men åtminstone 100.

Man tycker att de av ren heder bör sätta "1000 m kvar"-skylten på samma ställe för alla slingor, när målet är vid samma punkt. :)