• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Det fattas mjölk i tetrorna ?

Arlas liter-tetra är om man mäter den 16.8 X 9,5 X 6,2 cm på utsidan mätt, det blir alltså 989,52 cl
Vi blir alltså blåsta på några ml !!!
Räkna sedan ut hur många liter det säljs per år...Jäkla ARLA !

Eller säljs mjölken som liter räknat på rumstempererad volym ?

Vilken temp ska livsmedel ha vid volymberäkning, någon som vet ?

Och inte minst viktigt i dessa dagar, hur är det med vårt kära bränsle till våra kära bilar...?, hur mäts det ?, vid vilken temp har motorn bäst nytta av soppan ?

Finns det något mattesnille här med ett korrekt litermått, jag klarar inte det här längre...
 
Föreslår att

du kontrollerar volymen på själva mjölken. En pappersförpackning med vätska buktar en del varför jag inte riktigt tror att din mätning och beräkning blir korrekt.

Thure
 
Kommer det ut 989,52 cl mjölk ur ett sånt paket har du gjort en bra affär! Volymen kan avrundas till 9,9 liter (centi = hundra, milli = tusen).

Bortsett från det mätte jag nyss ett paket till 16,7x9,5x6,5 cm, dvs 1,03 liter. Du får alltså börja föra bok över förpackningarnas mått, för att studera avvikelserna. Eller häll upp nya paket i ett pålitligt mått, som Thure sa.

Här kan du få mer att grunna på: paket med fiskfiléer väger t ex 400 eller 600 gram. Hur sjutton bär man sig åt för att pricka in 400 eller 600 med ett antal filéer till sin disposition? Sitter någon och pusslar ihop ett antal slamsor tills det blir just 400? Troligare är väl att det varierar. Men hur mycket?
 
Kommer det ut 989,52 cl mjölk ur ett sånt paket har du gjort en bra affär! Volymen kan avrundas till 9,9 liter (centi = hundra, milli = tusen).

Bortsett från det mätte jag nyss ett paket till 16,7x9,5x6,5 cm, dvs 1,03 liter. Du får alltså börja föra bok över förpackningarnas mått, för att studera avvikelserna. Eller häll upp nya paket i ett pålitligt mått, som Thure sa.

Här kan du få mer att grunna på: paket med fiskfiléer väger t ex 400 eller 600 gram. Hur sjutton bär man sig åt för att pricka in 400 eller 600 med ett antal filéer till sin disposition? Sitter någon och pusslar ihop ett antal slamsor tills det blir just 400? Troligare är väl att det varierar. Men hur mycket?

Som sann pessimist : alldeles för mycket...åt fel håll för kunden :(
 
du kontrollerar volymen på själva mjölken. En pappersförpackning med vätska buktar en del varför jag inte riktigt tror att din mätning och beräkning blir korrekt.

Thure

Jo det blev ju tillnärmesevis inte så vetenskapligt mätande, det var frugan som kastade ur sig detta
konsumentnegativa faktumet( ?) precis innan läggdags, så jag kände på mig att det fanns "utrymme" för en korrektare mätning.

Men man får aldrig slå sig till ro, det som göms, göms stort, eller hur det nu var, alltså det som vi ser o tror på dagligen kan vara åt skogen för att uttrycka sig friluftsmässigt...;)
 
Men man får aldrig slå sig till ro, det som göms, göms stort, eller hur det nu var, alltså det som vi ser o tror på dagligen kan vara åt skogen för att uttrycka sig friluftsmässigt...;)

Blev rätt sur i julas (i fjol) när jag köpte vad jag trodde var 1,5 L julmust, man tar ju för givet att en stor flaska ska innehålla 1,5 L. Vid närmare granskning stod det 1,4 L, inget ljug men en uppenbar luring imo. Dimridåer och blå dunster är vardagsmat numera, åker man inte fast är det inget brott...vanans makt är stor.


valdemar
 
Blev rätt sur i julas (i fjol) när jag köpte vad jag trodde var 1,5 L julmust, man tar ju för givet att en stor flaska ska innehålla 1,5 L. Vid närmare granskning stod det 1,4 L, inget ljug men en uppenbar luring imo. Dimridåer och blå dunster är vardagsmat numera, åker man inte fast är det inget brott...vanans makt är stor.


valdemar

Tror det är de elaka Apotekarnas som "fuskar" Bojkottar dem just därför.

/Peter
 
Tror det är de elaka Apotekarnas som "fuskar" Bojkottar dem just därför.

/Peter

Hej!

Jag har också lagt märke till detta och skulle gärna bojkotta, Men nu är det så att jag tycker att Apotekarnes är den klart godaste musten...................

(köper för övrigt oftast 33cl. glasflaskor)

VH/Anders
 
Tror det är de elaka Apotekarnas som "fuskar" Bojkottar dem just därför.

/Peter

Går inte, precis som d.o tycker jag att det är deras som gäller. Å andra sidan är det kanske de som ska premieras, ser till att man är på tårna.

Ja jävlar, en livsmedelsbutik jag handlar i dagligen har ett stående erbjudande om att man kan köpa 2 enliters Juice för 15 kr, en kostade 6,50. De ändrade efter jag upplyste dom om detta...kunde inte hålla mig längre än nåt år, det var så skrattretande att Universitetsstudenterna handlade med en rykande åtgång. Bildade infantiler.

De höjde styckepriset, dock. :(


valdemar
 
Jag kollar alltid kilopriset/literpriset när jag ser erbjudanden. Väldigt ofta så är det billigare att köpa nån annan förpackning än den som annonseras ut.

Ofta är det ju också så att det som är rea-pris på ett ställe är högre än vad ordinarie pris är på ett annat ställe...
 
Ica Hemma har alltid lurpriser!

Vanlig bit Ost 69 kr/kg Familjebit 79 kr/kg

men bäst var ju tomatpurén en för 4:90 eller köp 3 för 15 kr