Det börjar bli kallt...

Lunndörrspasset

Klättrade lite is förra helgen (allahelgona) i Lunndörspasset (Jämtland). Lite snö, så isar syntes lite överallt.
Vi hade funderat på Stora rännan men pga tidsbrist blev det en för oss okänd is strax till vänster om denna.
Det var en kort (60-70m) flack klättring med mycket tunn is med möjlighet att gå ner via ett snöfällt. Trevlig men lite spännande premiär!

Frusna vattenfall?

Hur ser det ut med frusna vattenfall där uppe? Har något frusit på än, eller är det mest "mixat", med tunn is och typ frusen mossa som gäller?

Vill komma upp och hälsa på polare där och kanske samtidigt känna på isen i ristafallet, som jag blev alldeles kär i när jag var där förra sommaren och sedan dess bara väntat på att det skall frysa så man kan klättra det.

jag ska upp till hålland ikväll kanske kan kolla hur det ser ut sen kan jag återkomma, med fakta, jag har hört att andra isar i offerdal bla börjar växa till sig och att det går att klättra lite överallt, ska kolla upp isarna i västjämtland hur statusen e på dom.

till kotten, jag ska hälsa

mattaIS

Kul..

mattias_uno; sa:
jag ska upp till hålland ikväll kanske kan kolla hur det ser ut sen kan jag återkomma, med fakta, jag har hört att andra isar i offerdal bla börjar växa till sig och att det går att klättra lite överallt, ska kolla upp isarna i västjämtland hur statusen e på dom.

till kotten, jag ska hälsa

mattaIS

Kolla och återkom. Vore jättekul att åka upp och köra lite... Har annars hört av någon av Söderins att det skulle finnas någon tur på Välaberget som är bra mixtur på Vintern? Vet du något om det?

Vore som sagt kul med en aktuell lägesrapport. Så fort det finns något kul där uppe drar man nog...

Hare bra.

tjena

har precis kollat på rista fallet och det e ju helt klart klätterbart, lite mix också, ska klättra imorrn, ingen is på väla och jag tror inte det blir det heller. bara mix(sten)turer. ska kanske till offerdal ihelgen, alt handöl.

kotten hör av dig om du kollar upp till jämtland så kan vi klättra lite.

mattias

mattias_uno; sa:
tjena

har precis kollat på rista fallet och det e ju helt klart klätterbart, lite mix också, ska klättra imorrn, ingen is på väla och jag tror inte det blir det heller. bara mix(sten)turer. ska kanske till offerdal ihelgen, alt handöl.

kotten hör av dig om du kollar upp till jämtland så kan vi klättra lite.

mattias

Låter jättefint. Huar mycket prylar behöver man, och kanske ännu mer viktigt, VAD för prylar, för Ristafallet nu? Räcker det med lite isskruv och lite slingor och karbiner, eller är det för dålig is att leda på så man måste rigga topprep någonstans och sådär?

Skriv gärna också när du varit i offerdal eller handöl.

Jag tänkte komma upp en sväng, så fort jag får tid (kring jul, kanske?). Givet tar vi en sväng ut då. Isklättrar Gunnervall också? Ha det bra och tack för all info.

tjena
nu har jag klättrat en del på rista både is o mix, för kass is för att leda på, åtminståne på dom roliga ställena. anders klättrar inge is.
har varit i handöl idag , lite is. samt att det e lite svårt att komma in på området.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlarmfelt Istornet börjar ta form... Isklättring 17
Spak Äntligen kallt på Rjukan Isklättring 1

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg