Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Desinficera vattentank
- Trådstartare CFJ
- Start datum
Vattentankar (i båtar, husbilar mm.) brukar man säga bör rengöras ordentligt och desinficeras en gång per år. Använd först vatten, vanligt diskmedel och borste och gör rent överallt du kommer åt. Skölj ordentligt efteråt (diskmedelsrester minskar effekten av desinfektionsmedlen). Desinfektionen sker sedan enklast med klor. Enkelt och billigt är faktiskt vanligt Klorin. 1/4 dl Klorin blandas med 10 liter vatten. Fyll tanken med detta, låt stå minst en timme (upp till ett dygn om vattnet smakat/luktat illa tidigare), töm ut och skölj sedan noga med rent vatten flera gånger. För att få bättre effekt av Klorinet så späder du det som ovan och tillsätter sedan 1/2 dl natriumbikarbonat per 10 liter lösning. (denna blandning bör användas inom ett dygn) Slangar och sådant är ju svårt att göra rent i mekaniskt och man brukar rekommendera byte av dessa varannat-var tredje år (ogenomskinliga är bäst då algerna inte växer utan ljus) Observera att plasttankar eventuellt kan ta smak av klor, men du har ju stål och då är det inga problem.
[Ändrat av Landberg 2004-07-04 kl 21:23]
[Ändrat av Landberg 2004-07-04 kl 21:23]
Jag vet att på våran båt (som vi inte har kvar) så gjorde farsan om den gamla toalett-tanken till vattentank (den satt på skottet ovanför handfatet och rymde väl 10-15 liter så den var inte så vettig som mugg-tank men väldigt bra som tandborstningstank).
Den rengjorde han med både det ena och det andra. Tror de började med att skölja ur den rejält, sen blev det saltsyra tror jag (den var i rostfritt) och antagligen klorin på slutet (det är mest det där med saltsyran jag minns, det är väl 20 år sen).
Men klor är ju det klassiska, det finns ju klorsatser för pooler som kan vara lite vettigare än klorin (eftersom klorin numera tydligen inte innehåller lika mycket klor som förut, jag har i alla fall sett uppgifter om att man INTE skall använda klorin för desinficering av dricksvatten längre).
Den rengjorde han med både det ena och det andra. Tror de började med att skölja ur den rejält, sen blev det saltsyra tror jag (den var i rostfritt) och antagligen klorin på slutet (det är mest det där med saltsyran jag minns, det är väl 20 år sen).
Men klor är ju det klassiska, det finns ju klorsatser för pooler som kan vara lite vettigare än klorin (eftersom klorin numera tydligen inte innehåller lika mycket klor som förut, jag har i alla fall sett uppgifter om att man INTE skall använda klorin för desinficering av dricksvatten längre).
Ättiksprit
På min if satte jag in en plasttank, med manlucka, under förpikskojerna. Innnan sjösättning torkade jag ur tanken med ren ättiksprit på en trasa. Hade aldrig några problem med smak eller lukt på mitt vatten. Slangarna till och från tanken låg skyddade för ljus och jag behövde aldrig byta eller göra rent dom på något sätt.
Jan
På min if satte jag in en plasttank, med manlucka, under förpikskojerna. Innnan sjösättning torkade jag ur tanken med ren ättiksprit på en trasa. Hade aldrig några problem med smak eller lukt på mitt vatten. Slangarna till och från tanken låg skyddade för ljus och jag behövde aldrig byta eller göra rent dom på något sätt.
Jan
stastr; sa:Klorin är väl inte så nyttigt för miljön och människan.
Det finns ett bättre grejor som är godkänd för vattenrening.
Xinix, läs mer om produkten på:_
http://www.batlivroslagen.se/ehandel/Xinix/index.htm
Bäste Hans
Har du några egna erfarenheter att bidra med förutom en länk till ett företag som redan har försökt göra smygreklam här på Utsidan?
Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!
Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg