Hej
Jag kom idag hem från en tur liknande den ni tänker er på.
Vi va ute i 8 dagar men hade inräknat 2-3 reservdagar till som dock inte behövdes. Vi parkerade vid Sitoälvsbron, därifrån är det 16km inte direkt upphetsande vandring in till Aktse där det finns en STF stuga med lite försäljning och självhushåll om man så önskar. 10km är ren skogsväg och sista 6km kan man åka båt eller så går man en liten skogstig fram till stugan. Där sov vi första natten, att tälta vid stugan kostar ingenting men vill man använda självhushållet får man betala 100kr tror jag det va.
Sen gick vi vidare, tältade en bit efter Skierffe, sen ska man se till att hålla höjd (vi fick erfara detta själva då vi kom rakt i slutet på ravinen vid Nammajjåhkå (tror jag att det var iaf) den måsta man vada högre upp. Sen fortsatte vi på höjd ända bort till Alep Vassjajågåjs där vi efter vadet sneddade ner i skogen mot stigen som leder till Skårkistugan. Folk vi mötte senare sa att man med fördel går i flodkanten nu när det är så lågt vatten. Skogen va ganska tät och det va larver överallt. Lite oklart vad för larver men ev. Björkmätare. Dom fastna hur som helst på allt man hade på sig...
Sen tog vi höjd igen upp mot Snavvavagge, det går stig från Skårkistugan. Där uppe i dalen låg vi två nätter och gjorde en topptur på Låddåbakte, väl värt besväret vid bra väder! Ganska blockig terräng men väl värt mödan.
Sen gick vi vidare Snavvavagge ner mot Bielavallda och sneddade där över mot Bastavagge, lite besvärligt nerför i början men det är stig hela vägen och sen är det väldigt lättgånget.
Bastavagge va en härligt upplevelse, det är några vad att göra men inga som är direkt krångliga, just nu är det väldigt lite vatten i området så flödena va inte enorma, det är lätt att se att det kan rinna bra mycket mer vatten än vad det gjorde nu...
Vi gick ner till Rinim, och tvärtemot vad jag läst så funkade INTE teliamobilen där... jag hade ringt och rekat innan man inte beställt nån båt, utan fick då höra "det är bara att komma förbi" Vandrare vi mötte på vägen sa att Kummonens inte va hemma... vi gick dit och satte oss igår morse och tänkte att vi kan sitta där i två dar, kommer det ingen båt får vi väl gå... vid 09 kom Fru Kummonen ut och frågade om vi ville ha skjuts =) Tur för oss så va hon inte med på Kalvmärkning pga sjukdom, så hon körde oss ända ner till Tjåhke Sameviste för 500/pers. Därifrån är det va 23km vandring till Sitoälvsbron, 4hjulingsväg hela vägen. En ren transportsträcka som man säkert att beställa skjuts på men vi gick. Säkrast är att ringa och kolla så nån i familjen är hemma de dagarna man har tänkt att gå, är dom hemma så kör dom dig gärna över sjön. 0971-55571
Sen avsluta vi med ett fantastiskt bad i Sitoälven som faktiskt va riktigt skönt och inte alls så kallt som man kan tro.
Ha en trevlig vandring!
/Joel