Liten lista
sajberjohan; sa:
Förutsättningar är en veckas tur i fjällen, vikten borde vara under 20kg maten ej inräknad.
Å herreje, 20 kilo exklusive mat, vad packar du egentligen me dig
?
Min packplan för solovandring (anonymiserad för att undvika diskussioner om olika tillverkares produkter).
1 st tält
1 liggunderlag
1 sovsäck
1 sovlakan (lyx men man slipper tvätta sovsäcken)
1 st långkals (torrt ombyte)
1 st långärmad undertröja (torrt ombyte)
1 st varm tröja
1 st balaclava
1 st snusnäsduk
Regnställ (ej andas/GT)
1 vindblus
Tunna fingervantar med bra grepp, mina favvo just nu pilothandskar.
1-5 par strumpor och sockar beroende på turens längd, typ av tur och skodon. Oftast följer ett par neoprensockar med för de riktigt blöta dagarna.
Brännare multifuel
1 kokkärl
1 mugg (kan ställas på köket)
1 sked
1 slidkniv (ibland multiverktyg)
Sjukvårdsgrejor
-sårtvättare
-kompresser
-olika plåster
-Suturtejp (heter det så?)
-Kirurgtejp
-filtringar
-skavsårstejp
-compeed
-sax (förbandssax)
-pincett
-nagelklippare
-några par kirurghandskar
-ansiktsmask för första hjälpen
-nål
-Alvedon
-Whisky
-multivitaminer
-några sidor ur ett anteckningsblock
-liten blyertspenna
Ev extra kartor
Solglasögon
Linser mm
Ev lampa
Tvål
Tandborste
Tandkräm
Tandtråd (dubblerar som reparationsmaterial)
Tvätt/torklapp
Lite extra lina typ paracord. En 300x50 cm neonröd tygbit i spinnakker-väv för signalering och div reparationer. Lite vävtejp lindad runt reservstångdelen till tältet.
Ryggsäck att bära ovanstående i (ram ibland, soft ibland).
På kroppen:
Byxor, strumpor + sockar
Kallingar
Brynje och t-shirt i syntet
Kängor av olika slag och sort, ibland gummistövlar.
Kompass och karta i brallan.
Elddon runt halsen (gnistrar igång både multifuel och vanliga brasor).
Myggmedel, ev solskydd i brallan. Första förband (motsvarande)
(glömde) Min civila version av den militära bassäkhatten!
Den ser ur som en grön solhatt med infällda öronlappar, kanon mot sol, vind och kyla. Finns numera även i blått (slut på reklam).
Kommentar.
Ovanstående är något slags grundläggande packplan som jag använder mig av. Se nedan under lyxartiklar för sådant som slinker med regelbundet.
Det mesta är lättviktigt, även om man säkert kan hitta lättare alternativ än min brännare och min(a) ryggsäckar. Fast jag är ändå nöjd, jag har jagat bort överflödskilona och ids inte börja sprätta bort tvättråd eller klippa ner onödiga skosnören.
Min sjukvårdsutrustning har med årens lopp blivit fylligare. Faktum är att jag har använt samtliga delar utom ansiktsmasken och suturtejpen.
Med ovanstående packplan och några av lyxartiklarna väger grundpackningen för ca 20 dagar mellan 9 och 11 kilo. Förbrukningsmaterial i ovanstående som rimligen tar mindre plats på en veckotur är kartor, tandkräm, linser och tvål samt whisky. Samt de beramade pocketböckerna (se nedan).
Inga extra kallingar, bara de jag går och står i. jag använder tunna boxerkallingar i ylle som håller sig väldigt fräscha och som går utmärkt att tvätta i kallvatten. De torkar blixtsnabbt, både på kroppen och hängandes på någon gren. När tältet är uppe kan man byta om till långkals/undertröja om man behöver tvätta.
Om jag prioriterar något så är det strumpor, på turer där jag går långa sträckor kan jag packa upp till 5 extra par strumpor och sockar + neoprenjävlarna. Att byta till någorlunda fräscha strumpor varannan timme gör underverk på 30 km + dagar och är väldigt skönt även på normalare distanser. Neoprensockar är dunder när skorna har blivit genomblöta efter t ex ett vad.
Lyxartiklar som jag kan ta med ibland:
Orienteringsskor. Har jag OL-skor kan jag även gå med dem, om terrängen medger. Kan också användas för vad, även om jag föredrar kängorna som ger bättre skydd.
Med gummistövlar vadar jag aldrig över skaften, vattenfyllda gummistövlar blir tunga som as och kan
t o m dras av foten. Så när gummistövlar gäller har jag alltid med OL-dojjorna för vad.
Stavar att gå med kan vara bra på vissa turer, fast ibland undrar jag om de verkligen underlättar. Ibland tar jag med en liten thermos också, skönt att ha hett vatten snabbt.
Kamera, väger allt mellan 300 gr och nästan ett kilo beroende på hur tungt jag känner för att bära. Och ibland följer den inte med alls.
Likadant med fiskespö.
Till sist en lyxartikel som alltid följer med:
Pocketböcker. Jag är bokslukare sedan 10-årsåldern och har alltid med något att läsa, punkt. Den dag jag inte orkar bära 2 hekto pockedeckare på fjället får jag väl fundera på att höja träningsnivån lite...eller börja sprätta bort tvättråd
.
Så ser den ut i alla fall, grundplanen och lyxlistan.
Sen tillkommer ju mat och bränsle, men det är en annan historia...
mvh,
/J
[Ändrat av joru 2004-08-06 kl 20:07]