Den ultimata packlistan

Efter att ha läst flera trådar de senaste dagarna om packlistor ovh om att ha med sig rätt grejer o.s.v. Vad ska man ha med sig, behöver man ett par strumpor för varje dag eller räcker det med ett ombyte?
Packlistan kan var utmärkt för nybörjaren som inte vet vad han/hon ska ta med sig och kan få tungviktarna att lätta påsina packningar lite och ge även oss andra lite ideer på vad vi kanske borde ta med nästa gång eller lämna hemma.

Så vad sägs om att sätta ihop den ultimata packlistan?

Förutsättningar är en veckas tur i fjällen, vikten borde vara under 20kg maten ej inräknad.

Svårt att göra en ultimat lista eftersom det beror mycket på vad man har och inte. Den bör ju då skrivas så "generell" som möjligt. Inte specificera märken på tält, sovsäck, ryggsäck etc utan specificera ungefärliga prestanda (möjligen kan märken och modeller få finnas med som exempel).

Helst bör man ju i en sån lista också kommentera grejerna och förklara VARFÖR det räcker etc.

Vi är ju flera som har publicerade listor på webben så det kan ju vara ide att försöka jämka ihop dem.

Fast jag tror mer på en "utbyteslista". Vilka tunga saker finns det lättare alternativ till?

nermander; sa:
Svårt att göra en ultimat lista eftersom det beror mycket på vad man har och inte. Den bör ju då skrivas så "generell" som möjligt. Inte specificera märken på tält, sovsäck, ryggsäck etc utan specificera ungefärliga prestanda (möjligen kan märken och modeller få finnas med som exempel).

Helst bör man ju i en sån lista också kommentera grejerna och förklara VARFÖR det räcker etc.

Ja typ mer åt hållet Tält - Tunnel pga av bla bla bla o.s.v inte en pryl onani lista som typ Tält - Hilleberg för det så j-a bra.

sajberjohan; sa:
Ja typ mer åt hållet Tält - Tunnel pga av bla bla bla o.s.v inte en pryl onani lista som typ Tält - Hilleberg för det så j-a bra.

Jag var ju inne mer på typ
Tält, max 1 kg per person:)

För annars blir det diskussioner kring om tunnel eller ryggås är bästa varianten. Har man t.ex. vandringsstav med sig så tycker jag man ska undvika tunneltält eftersom staven funkar som tältstång till ryggåstält. Man tjänar en hel del vikt på det.

sajberjohan; sa:
Så vad sägs om att sätta ihop den ultimata packlistan?

Nja, vet inte om det går faktiskt. Inte om man har ambitionen att ha en lite högre detaljeringsgrad. Försök få, låt säga 10 stycken hyfsat aktiva utsidan-aktivister att enas om vad som skall med eller inte. Ta bara exempel som

-Stövel eller känga?
-Läderkänga eller GT-känga?
-Ramryggsäck eller softpack?

Jag tror att en mer generell lista är ett bättre alternativ i så fall. Och sådan listor finns ju en del, t. ex. hos Naturkompaniet eller STF. Sedan finns ju alla människors listor på diverse hemsidor som är mycket detaljerade. En lista med länkar till människors respektive listor kunde vara en bra hjälp till någon som vill ha tips (förutom att ställa frågan här på utsidan förståss!).

Ha dé
Peter

Intressant.
Kan ju finnas en poäng med att skala ned utrustningslistan till vad som är absolut nödvändigt och å andra sidan vad som är "bra att ha"-jox.
Min erfarenhet är att "bra att ha"-joxet väger så inihelvete...och sällan används.

Utöver ryggsäck, tält, sovsäck, liggunderlag, kök, mat och kläder i två omgångar inklusive regnskal och värmeplagg plus torrt ställ att sova i samt karta, kompass, kniv och tändstickor behöver man inte så mycket.
Resten är utfyllnadsmaterial.

"En ryggsäck är inte full, den är bara slarvigt packad"

Christoforos; sa:
Utöver ryggsäck, tält, sovsäck, liggunderlag, kök, mat och kläder i två omgångar inklusive regnskal och värmeplagg plus torrt ställ att sova i samt karta, kompass, kniv och tändstickor behöver man inte så mycket.
Resten är utfyllnadsmaterial.

Redan där kan ju meningarna gå isär. För mig är "plus torrt ställ att sova i" typiskt utfyllnadsmateriel.
Förutom kläderna på kroppen räcker det för mig med ett par kallingar och ett par strumpor. Möjligen kanske möjligtvis en extra underställströja.

Dessutom kan ju en grej som låter så okomplicerad som "kök" vara grund till hårda diskussioner, även om men inte ens diskuterar brännartyp och sånt.
Hur många kastruller? Ska man ha tallrikar? Kniv, gaffel och sked eller bara sked? Visp eller röra om med skeden? Det kan ju skilja ganska mycket.

Men det är ju som sagt en fråga om preferenser - den ultimata packlistan är personlig.

nermander (Peter Nermander) skrev
Har man t.ex. vandringsstav med sig så tycker jag man ska undvika tunneltält eftersom staven funkar som tältstång till ryggåstält. Man tjänar en hel del vikt på det.

Skämtar du?
Om inte så ska de som har vandringsstavar inte använda kupoltält heller? Ryggåstält går knappt att få tag på med kvalité och de är sämre än tunnel- och kupoltält.
Som Johan Lorin har skrivit:
"Om Hultsfredsfestivalen är sommarens höjdpunkt kan du gott och väl köpa ett billigt ryggåstält för några hundringar, men att använda detta under en vandring i fjällen skulle jag inte rekommendera."

Liten lista

sajberjohan; sa:
Förutsättningar är en veckas tur i fjällen, vikten borde vara under 20kg maten ej inräknad.

Å herreje, 20 kilo exklusive mat, vad packar du egentligen me dig ;) ?

Min packplan för solovandring (anonymiserad för att undvika diskussioner om olika tillverkares produkter).

1 st tält
1 liggunderlag
1 sovsäck
1 sovlakan (lyx men man slipper tvätta sovsäcken)
1 st långkals (torrt ombyte)
1 st långärmad undertröja (torrt ombyte)
1 st varm tröja
1 st balaclava
1 st snusnäsduk
Regnställ (ej andas/GT)
1 vindblus
Tunna fingervantar med bra grepp, mina favvo just nu pilothandskar.

1-5 par strumpor och sockar beroende på turens längd, typ av tur och skodon. Oftast följer ett par neoprensockar med för de riktigt blöta dagarna.

Brännare multifuel
1 kokkärl
1 mugg (kan ställas på köket)
1 sked
1 slidkniv (ibland multiverktyg)

Sjukvårdsgrejor
-sårtvättare
-kompresser
-olika plåster
-Suturtejp (heter det så?)
-Kirurgtejp
-filtringar
-skavsårstejp
-compeed
-sax (förbandssax)
-pincett
-nagelklippare
-några par kirurghandskar
-ansiktsmask för första hjälpen
-nål
-Alvedon
-Whisky
-multivitaminer
-några sidor ur ett anteckningsblock
-liten blyertspenna

Ev extra kartor
Solglasögon
Linser mm
Ev lampa

Tvål
Tandborste
Tandkräm
Tandtråd (dubblerar som reparationsmaterial)
Tvätt/torklapp

Lite extra lina typ paracord. En 300x50 cm neonröd tygbit i spinnakker-väv för signalering och div reparationer. Lite vävtejp lindad runt reservstångdelen till tältet.

Ryggsäck att bära ovanstående i (ram ibland, soft ibland).

På kroppen:

Byxor, strumpor + sockar
Kallingar
Brynje och t-shirt i syntet
Kängor av olika slag och sort, ibland gummistövlar.

Kompass och karta i brallan.
Elddon runt halsen (gnistrar igång både multifuel och vanliga brasor).
Myggmedel, ev solskydd i brallan. Första förband (motsvarande)

(glömde) Min civila version av den militära bassäkhatten!

Den ser ur som en grön solhatt med infällda öronlappar, kanon mot sol, vind och kyla. Finns numera även i blått (slut på reklam).

Kommentar.

Ovanstående är något slags grundläggande packplan som jag använder mig av. Se nedan under lyxartiklar för sådant som slinker med regelbundet.

Det mesta är lättviktigt, även om man säkert kan hitta lättare alternativ än min brännare och min(a) ryggsäckar. Fast jag är ändå nöjd, jag har jagat bort överflödskilona och ids inte börja sprätta bort tvättråd eller klippa ner onödiga skosnören.

Min sjukvårdsutrustning har med årens lopp blivit fylligare. Faktum är att jag har använt samtliga delar utom ansiktsmasken och suturtejpen.

Med ovanstående packplan och några av lyxartiklarna väger grundpackningen för ca 20 dagar mellan 9 och 11 kilo. Förbrukningsmaterial i ovanstående som rimligen tar mindre plats på en veckotur är kartor, tandkräm, linser och tvål samt whisky. Samt de beramade pocketböckerna (se nedan).

Inga extra kallingar, bara de jag går och står i. jag använder tunna boxerkallingar i ylle som håller sig väldigt fräscha och som går utmärkt att tvätta i kallvatten. De torkar blixtsnabbt, både på kroppen och hängandes på någon gren. När tältet är uppe kan man byta om till långkals/undertröja om man behöver tvätta.

Om jag prioriterar något så är det strumpor, på turer där jag går långa sträckor kan jag packa upp till 5 extra par strumpor och sockar + neoprenjävlarna. Att byta till någorlunda fräscha strumpor varannan timme gör underverk på 30 km + dagar och är väldigt skönt även på normalare distanser. Neoprensockar är dunder när skorna har blivit genomblöta efter t ex ett vad.

Lyxartiklar som jag kan ta med ibland:

Orienteringsskor. Har jag OL-skor kan jag även gå med dem, om terrängen medger. Kan också användas för vad, även om jag föredrar kängorna som ger bättre skydd.

Med gummistövlar vadar jag aldrig över skaften, vattenfyllda gummistövlar blir tunga som as och kan
t o m dras av foten. Så när gummistövlar gäller har jag alltid med OL-dojjorna för vad.

Stavar att gå med kan vara bra på vissa turer, fast ibland undrar jag om de verkligen underlättar. Ibland tar jag med en liten thermos också, skönt att ha hett vatten snabbt.

Kamera, väger allt mellan 300 gr och nästan ett kilo beroende på hur tungt jag känner för att bära. Och ibland följer den inte med alls.

Likadant med fiskespö.

Till sist en lyxartikel som alltid följer med:

Pocketböcker. Jag är bokslukare sedan 10-årsåldern och har alltid med något att läsa, punkt. Den dag jag inte orkar bära 2 hekto pockedeckare på fjället får jag väl fundera på att höja träningsnivån lite...eller börja sprätta bort tvättråd :).

Så ser den ut i alla fall, grundplanen och lyxlistan.
Sen tillkommer ju mat och bränsle, men det är en annan historia...

mvh,

/J
[Ändrat av joru 2004-08-06 kl 20:07]

20 kg exklusive mat, med den generösa restriktionen kan jag kvala in med kåtan;-)

Runt 12,5-13 kg har jag med mig exklusive mat, under en tältvandring, inklusive de "onödiga" prylarna kamera, fiskegrejor och såg.

Raskesven

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg