Den perfekta snösmältningsanordningen

Såg häromdagen på ett väldigt intressant tv-program om amerikanska soldaters vinteröverlevnadskurs.

En lirare byggde upp en trefot av pinnar. Därefter fäste han ett kvadratiskt tygstycke under. Han fyllde tygstycket med snö, som smälte och droppade ner i en svart sopsäck under.

Provade att bygga en likadan snösmältningsanordning. Den stog "på" från 11.00 tills det blev mörkt. Lyckades få ihopp 2 dl vatten. Tror dock att jag lade i alldeles för mycket snö, istället ska man troligen ha väldigt lite snö åt gången i tygstycket.

Vilka är era bästa knep för att smälta vatten?

Självklart finns de traditionella sätten, som flaska med snö intill kroppen, och snösmältning på liggunderlag osv.

Jag är ingen hejare på snösmältning, men man kan ju resonera lite runt förutsättningarna.

Snö är vatten i fast form, för att få det att övergå till vätskeform måste man tillföra värmeenergi till snön. Den energin måste ju komma från nåt, antingen bränsle eller solen. Solenergi är väl att föredra då man slipper bära på den, men det kräver ju att det är soligt också (och går nog inte särskilt fort). Bränsle går fortare, men det måste man ju ofta bära med sig (om man inte använder ved från skogen).

Snö innehåller mycket luft, som fungerar som isolering, och den är vit så den absorberar inte mycket IR. Alla vet väl att om man smälter snö i kastrull så bör man ha lite vatten i för att på så vis LEDA värmen till snön istället för att stråla den.

Att hänga snö i en säck sådär borde fungera hyffsat om säcken är svart så den absorberar solvärmen. Jag tror att man får ännu bättre effekt om man sätter en uppblåst genomskinlig plastsäck runt. Då minskar man avkylningen orsakad av konvektion och man får lite "växthuseffekt". Jämför med http://solarcooking.org/funnel.htm där man sätter en uppblåst plastpåse runt en svartmålad burk för att kunna koka vatten mha solen.

P.S.
Jag inser nu att det du beskrev var ingen säck med snö utan en "hängmatta" med snö i? Det är nog inte så smart eftersom då hindrar snöns vita färg absorberingen av solvärmen. Som jag skriver tror jag det är bättre att ha det i en mörk säck.
D.S.
[Ändrat av nermander 2004-02-20 kl 08:14]

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Carlarmfelt Den perfekta bivacken. Överlevnad 19

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg