Jag har mer och mer gått ifrån grova friluftsbyxor typ Fjällräven Keb mm, till förmån för lätta, smidiga byxor. En viktig poäng är att slippa bära dem i ryggsäcken alla de dagar som vädret är kasst och skalbyxor måste användas, dvs, de ersätter underställsbyxorna under skalbyxorna och är smidiga att bära under skalbyxor. En annan poäng är att de är lätta. En tredje poäng är att de inte har så mycket tjocka förstärkningar, remmar osv kring bensluten, vilket är både överflödigt och bökigt i kombination med höga kängor.
Favoriten denna säsong har varit Salomon outspeed pant, som visst inte går att köpa längre. Skulle tro att den är ganska likvärdig Haglöfs LIM fuse pants, ser i alla fall lika ut på bild, fast Haglöfs har gylf och knapp. Salomons konstruktion föredras ihop med ryggsäck. Tyget är elastiskt och lätt, men förhållandevis slittåligt.
Det enda som den här sortens byxor saknar, är viss förstärkning på knäna och möjligen på rumpan. Och gärna mer fickor och större benficka.
INTE förstärkningar vid bensluten, det vill jag leva utan.
Så vad föreslår ni?
Favoriten denna säsong har varit Salomon outspeed pant, som visst inte går att köpa längre. Skulle tro att den är ganska likvärdig Haglöfs LIM fuse pants, ser i alla fall lika ut på bild, fast Haglöfs har gylf och knapp. Salomons konstruktion föredras ihop med ryggsäck. Tyget är elastiskt och lätt, men förhållandevis slittåligt.
Det enda som den här sortens byxor saknar, är viss förstärkning på knäna och möjligen på rumpan. Och gärna mer fickor och större benficka.
INTE förstärkningar vid bensluten, det vill jag leva utan.
Så vad föreslår ni?
Senast ändrad: