Delbara byxor

Hej
Tänkte vandra lite och undrar om det är skönt att vandra i delbara byxor eller om man kommer att störa sig på dragkedjan som ligger på låret. Annars är det ju skönt att kunna ta av benen när det är för varmt. Skall i och för sig inte vandra långt, bara ta en dagtur upp på Etna i sommar men jag skall nog ha dem på senare turer i svenska fjällen. /Magnus
Vilka skall man välja förresten? Fjällräven Zippy har jag hört talas om

Hej Magnus,
Du kommer troligen inte att ha några problem med dragkedjan. Dels är den täckt med en tygslå och dels är dragkedjan styvare än övriga tyget vilket gör att den bildar som cirkel runt benet.
jag har använt ett par North Face under flera år. Det är ju egentligen en kompromiss mellan shorts och långa byxor. Var för sig är de bättre men just när inte vill släpa på för mycket, vid dagetapper när man ger sig iväg på morgonen/kommer fram sent och det är svlat men blir varmare på dagen eller då du rör dig och är varm men behöver något bättre skydd då du stannar, då är de mycket bra. North Face är tunna i ett konstfibermaterial som fördelar väta och på sätt torkar fort. Smidiga tycker jag och benen är lätta att stoppa undan. Jag vet inte om jag skulle använda dem som enda byxa vid en längre vandring. Inget fel i och för sig men jag vill nog själv ha något stadigare.

Fjällräven ancash

Har använt fjällrävens ancash i ett par år nu. Utan tvekan känner man dragkedjan, men inte så det stör direkt.

Perfekta!

Hej!

Har ett par fjällräven och visst känner man dragkedjan! Dock har detta aldrig varit till något besvär, fördelarna är långt många fler! Att man kan byta om till shorts på ett par sekunder är helt perfekt. Jag brukar knäppa av dem och rulla ihop benen så att de sitter på plats runt kängorna så behäver man inte ens trä av dem! Vi vadning är det oxå bekvämt att man bara kan knäppa av benen istället för att behöva ta av sig byxorna! Rekomenderar dom varmt!

/ Lasse

Fjällräven är mycket sköna

Jag var inte alls positiv till den här typen av byxor, då jag väntade mig att känna dragkedjan. Så det blev först av när jag ville testa materialet i byxorna i Amazonas. Dragkedjan fick jag så att säga på köpet.

Men än har jag inte lagt märke till dragkedjan, så det funkade bättre än väntat!

Delbara byxor ett alternativ

Jag har kört med några olika modeller och fabrikat. Blixtlåset har aldrig varit speciellt störande.
När jag började uppgradera min cykelklädsel för ett par år sen köpte jag lösa armar och ben till min utrustning. Inte bara är de små och lätta utan under regnbyxor och dito jacka så värmer de rejält....så för er som funderar i termerna 10 dagar på 12 kg har jag ett förslag. Pröva shorts och lösa cykelben.

Go tur

Johan K

Aj Aj Aj

Jag har ett par delbara byxor, tror att det är Everest. Har dock haft problem med att ena blixtlåset skaver mot benet, det är inte kul.

Man kan ju alltid sätta på ett plåster om det skaver, fast i mitt fall blir det att köpa nya byxor.

Jag köpte med ett par Columbia byxor till förra sommar säsongen. Kanonsköna! Har aldrig haft något problem med dragkedjan eller någonting annat. De är rätt tunna (men mig stör det inte eftersom jag är rätt varmblodig) så benen blir små när man ska stoppa undan dom. Kan utan problem få plats med dom i de rymliga fickorna.

Köp ett par zipp off byxor, du kommer inte att ångra dig. Men kolla just det där med att blixlåset är skyddat på insidan.

Have a nice trip!

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Snödrivan Fodrade byxor Kläder 6
Moga Dun eller syntet i bivack-skor och byxor? Kläder 4
komfortPerZonen KM Asynja - byxor Kläder 3
Snödrivan Låg midja på byxor Kläder 20
niklaz Byxor med skalmaterial till knäna endast? Kläder 9
Elvah Vaxa byxor i bomull och elastan? Kläder 2
museo12 Tjockare alternativ till Fjällräven high coast-byxor? Kläder 0
Sarano Lundhags Jamtli MS byxor Kläder 0
tango Festival-zip-byxor? Kläder 3
evinrude Byxor för vandring, fjällräven lundhags el annat, tips? Kläder 19
Moga Bib-byxor i G1000/bomull för turskidåkning? Kläder 8
Mattias på myren Byxor liknande grönlandsbyxan/canadabyxan Kläder 0
oloeve Byxor/bibs för jakt och fiske Kläder 0
Erker Erfarenhet av beyond nordic byxor Kläder 0
tezooo Byxor som är någorlunda nätta? Kläder 2
Jaxxx Identifiera arcteryx byxor Kläder 3
mrrova Vindtäta byxor med ordentlig ventilation, fickor och bälteshällor Kläder 2
jjohan Bättre byxor än Fjällräven KEB? Kläder 19
Arvidsjaur Myggsäker tröja och byxor Kläder 3
AnteÅ Krokar till byxor Kläder 9
Bärsystem Hjälp med byxor Kläder 11
Bärsystem Konstig yta på pinewood byxor Kläder 2
Mr7932 Omagert barn vs byxor Kläder 10
tango Byxor att cykelpendla i, vindtät, vattenavvisande fram, stretch bak, signalfärgade Kläder 10
MartinLA Spruckna Keb Gaiter - byxor, rekommendationer? Kläder 0
Zartok Hjälp mig hitta bra byxor Kläder 16
Bhappy Recention av PlusMinusNoll - Byxor. Önskas. Kläder 1
FruNalleman Fjällräven Keb byxor - hållbarhet? Kläder 13
Roejler Hjälp att identifiera byxor! Kläder 6
J-r Fjällräven keb byxor Kläder 9
Silver Fang Vilka byxor för vandring Kläder 18
Panicmode (vintervandring)Byxor för plumsiga breda höfter (Dam) Kläder 10
CarMaPal Byxor med vattentät bak Kläder 2
marr Fjällräven byxor med rålängd? Kläder 4
seasteel Byxor till sen höst/vintervandring? Önskar förslag på Budgetalternativ? Kläder 21
Adventurejonas Nya byxor till vintern Kläder 3
Ondast Byxor för vardag/fiske/skogsaktiviteter Kläder 2
CarlM Byxor för lång och smal kille Kläder 6
MagArne Byxor för långa och smala Kläder 5
Glännman Valet mellan tre totalt olika byxor från Haglöfs, Norröna och FJ Kläder 10
Knoparn Hjälp med byxor Kläder 4
Nirrebosse Klättermusen GERE byxor. Kläder 24
funio Byxor som inte håller för mygg och tillverkarens brist på ansvar Kläder 133
pelka Lundhags Rocketeer Byxor Kläder 2
Tapio_ut Konstig kravspec på byxor tydligen Kläder 11
Tringa Sot på gore tex byxor Kläder 5
knolpak Köpråd, byxor eller zip off-byxor Kläder 14
Zip99 Tips på byxor Kläder 41
waltruz Vilka byxor är lämpliga för mig? Kläder 42
7S Tåliga, stabila byxor som även är snabbtorkande och inte för varma?? Kläder 28

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg