Efter en tråd om höjdacklimatisering här på utsidan, så filosoferade jag lite vidare på vad vätskedrivande egentligen är.
Jag ser två möjliga förklararingar:
1): Man kissar tidigare (men samma mängd som utan vätskedrivnade effekten)
2): Man kissar mera (större volym än utan vätskedrivande effekten)
Oavsett vilket finns ju mindre vätska i kroppen för t ex svettning efter en stund.
Men om vi ska tala fysik är det högre tryck eller större volym?
Äng vilka substanser som är drivande - Koffein och thein - är de drivande i någon av meningarna ovan?
Att dricka 1 dl kaffe - ger det netto 1dl vätska till kroppen?
enligt 1: Ja fast under en kortare tid
enligt 2: Nej netto har du mindre vätska i kroppen efter kaffet haft sin drivande effekt
Eller tänker jag fel och det är samma sak?
Alkohol tror jag är drivande med tanke på hur många känner sig dagen efter - uttorkad.
Men vid vilken alkoholhalt/alkoholmängd blir det negativt netto om vi antar 2) ovan.
Är t ex lättöl netto plus eller minus?
Eller är bakfylla saltbrist och nedbrytning av andra biprodukter av alkoholnedbrytning.
Och när vi ändå är inne i vätskebalansen - hur mycket vätska kan kroppen tillgodogöra sig, dels vid normalt arbete och dels vid stark svettning?
Glad om någon kan reda ut detta på vetenskaplig grund
/Patrik, välhydrerad för tillfället
Jag ser två möjliga förklararingar:
1): Man kissar tidigare (men samma mängd som utan vätskedrivnade effekten)
2): Man kissar mera (större volym än utan vätskedrivande effekten)
Oavsett vilket finns ju mindre vätska i kroppen för t ex svettning efter en stund.
Men om vi ska tala fysik är det högre tryck eller större volym?
Äng vilka substanser som är drivande - Koffein och thein - är de drivande i någon av meningarna ovan?
Att dricka 1 dl kaffe - ger det netto 1dl vätska till kroppen?
enligt 1: Ja fast under en kortare tid
enligt 2: Nej netto har du mindre vätska i kroppen efter kaffet haft sin drivande effekt
Eller tänker jag fel och det är samma sak?
Alkohol tror jag är drivande med tanke på hur många känner sig dagen efter - uttorkad.
Men vid vilken alkoholhalt/alkoholmängd blir det negativt netto om vi antar 2) ovan.
Är t ex lättöl netto plus eller minus?
Eller är bakfylla saltbrist och nedbrytning av andra biprodukter av alkoholnedbrytning.
Och när vi ändå är inne i vätskebalansen - hur mycket vätska kan kroppen tillgodogöra sig, dels vid normalt arbete och dels vid stark svettning?
Glad om någon kan reda ut detta på vetenskaplig grund
/Patrik, välhydrerad för tillfället