Deadman anchor

Absolut bra råd i bilden. Det fallerande scenariot är mer benäget att fallera av flera skäl:
1. Lyftkraft på stenhögen minskar friktionen stenhögen utöver mot marken.
2. Mekanisk utväxling i klättrarens kroppsposition över kanten som kan orsaka betydligt högre krafter än klättrarens hängande dödvikt.
3. Ingen friktion på repet över kanten - direktdrag i stenhögen.

Jag skulle definitivt rekommendera "klätttra-nedför-kanten"-metoden för rappellering - tycker inte det finns någon anledning att vara osäker på detta beslut om det finns något som helst tvivel kring att ankaret är bomber och man måste använda just det ankaret.

Varför är du osäker?

Varför är du osäker?
Det osäkra var väll inte vilken metod i bilden som var bäst, utan om man överhuvudtaget skulle fira av från ett röse?

tycker inte det finns någon anledning att vara osäker på detta beslut om det finns något som helst tvivel kring att ankaret är bomber och man måste använda just det ankaret.
Om ankaret nu var bomber utom tvivel så skulle man inte behöva använda sig av "rätt" metod, bägge metoder i bilden skulle funka.

Jag skulle i alla fall ha svårt att fira av från ett röse på det där viset, men det är bra att känna till att det kan funka och hur man bör göra om man nu skulle behöva det.

Om ankaret nu var bomber utom tvivel så skulle man inte behöva använda sig av "rätt" metod, bägge metoder i bilden skulle funka.

Jag menade (och skrev tror jag) tvärtom - om det finns tvivel kring att ankaret är bomber så bör man använda den försiktiga metoden.

Jag skulle i alla fall ha svårt att fira av från ett röse på det där viset, men det är bra att känna till att det kan funka och hur man bör göra om man nu skulle behöva det.

Allt är väl en fråga om hur stort röset är. Jag skulle nog inte fira från ett röse där jag hade någon som helst chans att flytta bottenstenen med handkraft. Jag håller med om att det hela känns överoptimistiskt, och ett ankare som inte tål lite ryck och slit är ett oacceptabelt firningsankare egentligen. Man ska kunna tappa kontroll under firningen, nå hög fart och sen tvärbromsa utan att ankaret far över kanten. Allt annat är oacceptabelt enligt mig - onödiga risker för vad som detta fall verkar vara rena nöjesturer i canyons.. eller? På en alpin reträtt-firning kanske det är en acceptabel risk att ta.

Den enes kvist är den andres träd. Killarna i Canyon-forumet berättar om meat-anchor, det vill säga att kompisen kopplas med slack in i repet, om firningsankaret skulle ge sig så skulle kompisens tyngd hålla kvar förstegubben. Men sedan när skulle en icke förankrad tjockis vara tillräcklig som firningsankare? Vad hände med FFF?

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg