De tre oumbärliga

De allra flesta här inne har förmodligen en diger samling friluftsprylar, både nytt och gammalt. Så vad är då de tre sakerna i er friluftsutrustning som ni värdesätter mest? Vad hänger alltid med och vad kan du alltid lita på?

Mina egna tre.

1. Ryggsäcken - med på varje tur och det finns inga direkta alternativ som fungerar bra. Dock finns ett oherrans antal olika typer...

2. Klätterrepet - för tillfället iaf. Håller mig bokstavligen vid liv.

3. Lundhags Traverse - Även den med på i stort sett varje tur. Fantastiskt bekväma och har liksom blivit lite av en del av underkroppens hudlager.

Men lite mer seriöst, är väl att utan regnplagg och där ingår sydväst och byxor är det inte funkis i gröna länder. Sen dubblar de som vind och rastplagg.
Farmors kåsa är en pryttel som fungerar väl och ger perspektiv på tillvaron.
Kaffepanna som fungerar både som vattenhämtare, över öppen eld och på kök, inte bara till vatten och kaffekokning utan även för att laga mat i. Dvs minst tre i en.

För min del tycker jag skor, rygga och skalplagg är viktigast. Nästan allt annat går att kompromissa med, men dessa tre vill jag bara ska funka utan kompromisser.

Sen kan ju t ex pannlampa vara kritiskt, liksom spade och kök, beroende på tur...

//Johan

1) Pannlampa Zebralight H501. Kan inte rekomenderas tillräckligt
2) Nyfunnen vän som jag inte fattar jag klarat mig utan innan, gjorde jag nog inte heller: Marmot Trail Wind vindblus
3) 150 ml fickplunta med 12:årig Macallan

/M

Just nu....
Mina nya supersköna Hanwag Cheyenne, skönaste känga jag någonsin varit med om.
, Victorinox Golf Tool, Marmot PreCip regnjacka....

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg