• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Datorgenererad slump

Sitter på jobbet och lyssnar på musik. Jag har laddat musikbiblioteket i min dator med skivsamlingen hemifrån och har alla låtar på en uppspelningslista. Utifrån detta aktiverar jag blandningsfunktionen i akt och mening att låta mediaspelaren slumpa fram låtar ur låtsamlingen.

Nu till saken, jag upptäcker en märklig systematik i blandningen. Låtar från vissa skivor återkommer misstänkt ofta. Jag har inte testat detta statistiskt men alla ensamma veckor på jobbet denna sommar har gett mig nog med subjektiv empiri för att dra slutsatsen att någon fullständighet slumpmässighet inte förekommer.

Hur fungerar det egentligen? En dator kan inte generera fullständig slumpmässighet, det känner jag till. Men hur stor är egentligen begränsningen?

Eller är det bara så att jag borde ta semester? :)
 
....

Eller är det bara så att jag borde ta semester? :)

Svaret på den frågan är väl nästan alltid JA! Men jag håller fullständigt med dig, jag har också Windows mediaspelare på "random" hemma - och det verkar vara ett ganska begränsat antal låtar den slumpar mellan, det verkar vara en eller två låtar från varje album som återkommer - lite irriterande är det. Samma låtar verkar återkomma även om man "kastar om" låtarna i biblioteket och sedan kör random...
 
Nej som du riktigt misstänker finns det ingen "riktig" slump i en dator, det man gör är att skapa en generator med en väldigt lång serie tal i en alltid identisk serie, sedan plockar man tal ur den serien, har man otur (oskicklighet? :) ) när man plockar tal ur serien startar man på samma tal och erhåller samma slumpserie varje gång man börjar om. Du kanske har hört talas om random seed vilket alltså är ett frö till slumpgeneratorn för att slippa slumpa samma serie hela tiden. En följd av att slumpserien är konstruerad är att alla tal inte kommer att finnas med i serien.
När man programerar en slumpfunktion i ett program typ windoze mediaplayer så kan man av oskicklighet och tidsbrist ganska lätt skapat en slumpfunktion som inte alls är väldigt slumpmässig eller för den delen spelar alla låtar oavsett hur länge man än spelar.

/Mattias
 
Min iPod gör likadant, utan att jag har gjort nâgra särskilda val.
Den kan oxâ fâ för sig att fortsätta pâ ett album och spela det rakt av.