Dator med höjdmätare

Ända sedan förra årets cykeltur i Frankrikes bergiga sydöstra hörn har jag velat ha en höjdmätare att användas under cykelturer. Jag har därför kollat klockor med höjdmätarfunktion hos bl.a. Suunto och Polar, men de är för dyra för min smak.

Lagom till Vätternrundan har nu min vanliga cykeldator lagt av och jag behöver köpa en ny. För 975 kr kan jag hos Cykelcity få cykeldatorn VDO MC 1.0 som har 13 olika cykeldatorfunktioner och 9 höjd­mätarfunktioner, bl.a.

- Automatisk justering av starthöjd
- Aktuell höjd över havet
- Antal klättrade höjdmeter
- Högsta höjd över havet
- Totalt antal klättrade meter

Någon som använder denna cykeldator? Fungerar den bra, dvs. hur tillförlitlig är dess mätningar?

Finns det några mer uppenbara nackdelar med VDO MC 1.0 än att den inte gör sig särskilt bra på fjällvandringar???

/Joakim
 
Jag har en sådan och använde den under vår senaste tur från Östersjön ner till Medelhavet. Mina erfarenheter är goda. Den var enkel att hantera och tydlig att avläsa.

Höjdmätningen är ju baserad på lufttrycksskillnader vilket ju naturligtvis har viss begränsningar vid hastiga väderomslag. Dock är den enkel att kalibrera om (ett par knapptryckningar) när man har en säker höjd att kalibrera mot.

Stömförbrukningen minimeras när man tar ur den ur sin hållare på kvällen.

Jag kan rekommendera den.
MVH/Bengt Falke
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
A.K GPS dator Långcykling 24
basti Äntligen en bärbar dator för cyklister? Långcykling 14

Liknande trådar