Dampire - Dry Zone Boot Dryer

Bah. Verkar vara en modern variant av tidningspapper i kängorna för att dra ut väta. Vid minusgrader fryser väl påsarna fast i kängorna. För fodrade kängor är nog varianten med utagbart foder att föredra. Vore bättre om du någon gång kunde komma med en lätt lösning, förslutning, som hindrar kängorna att bli blöta vid t.ex vad i utgångsläget;-)

Mvh Raskesven

Bah?

Typiskt! Här kommer man frisk i hágen med nya spánnande high-tech-lösningar pá vad som verkar vara de eviga problemen, och genast möts man av den okuvligt framstegsfientliga, kát- och läderhattsbárande svenska barr-maffian. OK, fortsátt med tidningspapper och gummisnoddar ni bara!

Apropos: vad är bást: tipi eller káta?

Mvh/ Mats

Kan detta vara sant?

men hallâ... hár tjatas det i inlägg efter inlägg om invándigt blöta boots, om vâdan av vad, om de ofodrade bootsens förbannelse..

och sen kommer man hàr med en otroligt fin high-tech-lösning pà alla dessa problem..

och det enda man fâr är tvà syrliga komentarer, och sedan intet...

det kánns helt overkligt!

Mats

Re: Bah?

Malindo; sa:
Typiskt! Här kommer man frisk i hágen med nya spánnande high-tech-lösningar pá vad som verkar vara de eviga problemen, och genast möts man av den okuvligt framstegsfientliga, kát- och läderhattsbárande svenska barr-maffian. OK, fortsátt med tidningspapper och gummisnoddar ni bara!

Apropos: vad är bást: tipi eller káta?

Mvh/ Mats
Det är nog tur att vi är några stycken som håller oss kvar häruppe i taigan, och bibehåller det nordiska lugnet. Kan behövas för att något kyla av rent sydländska glädjeyttringar och glada tillrop om slutliga lösningar;-)

Tipi eller kåta; intressant spörsmål. Den grundläggande tanken med funktion är ju densamma, ett boende man kan elda i. Skiljer nog mest mellan tipi och tipi, kåta och kåta, kåta och tipi p.g.a. lokal materialtillgång. Indianernas tipi i nuvarande USA skiljde sig väl något mot Inuiternas, som kanske var/är mer lik de samiska. Om tipis finns/fanns även som stationära kåtor, uppbyggda av typ björkstomme, torv mm vet jag inte. Borde väl göra det tycker jag.

Vad gäller tältkåtor och tälttipis skiljer det nog lika mycket mellan t.ex svenska Moskoselkåtan och norska Venor, som om man jämför Moskosels tältkåtor och amerikanska Kifarus tälttipis. Traditionen svenska kåtor, och t.ex norska Frisport är att isolera kaminröret med ett isoleringsrör med luftspalt. Kifaru använder istället ett brandbeständigt material i toppen där kaminröret sticker ut; en bättre lösning tycker jag. Jag tror Venor har en metallhatt. Nu tycker jag att min moskoselkåta är bäst på det stora hela, men just det där med brandbeständigt material i duken där kaminröret sticker ut förstår jag inte varför de inte använder. Ska skriva och fråga. Jag använder ett UL kaminrör, hönsnät och svetsduk, vilken fungerar hur bra som helst.

Kåta eller tipi; sak samma med lokala variationer och traditioner.

Mvh Raskesven

Trodde jag skulle ha andvändning av skotorkar grejor tills idag...

Varit ute o traskat idag i ösregn genom både högt gräs och ljung...

Hela jag genomblöt utom fötterna!!!

Funkar bra dom däringa Futura K du malindo.

Vox en tenebris

Tack för det, Thomas. Kul att du är nöjd!

Under en plötslig stund av en i det nármaste gudomlig insikt och klarsynthet föll alla bitarna pá plats, och den stora konspirationen blev med ens kristallklar och helt uppenbar:

1. Den konstant konservativa och framstegsfientliga svenska láglänta myrmarks- och mörka barrskogsmaffian har under mánga herrans är haft ásiktsmonopol i vad som är rátt och fel i alla aspekter vad gäller rätt och fel form av friluftsliv.

2: Med stor nit och med bryska betyder detekteras och förintas varje försök till nytänkande och moderna ideer (bl.a har Clint Eastwood for a few dollars more hyrts in, utklädd till svensk ortodox skogs-man:
41223bc768bb5.jpg

3: Pá skofronten har de den gröna armeen utsett skodon av (iofs. sákert förträffliga) traditionell "svensk och (vissa-delar-av-norra-)amerikansk typ" som det enda rátta, medan utbudet av moderna, bekváma och funktionella high-tech-boots i propagandan slikt avfárdas som "sydlándska fjolltoffllor" och liknande injektiv.

4: Som huvudargument framförs mot det nya námns oftast problemet med en pástátt láng tork-tid i de fall dessa rákar bli blöta.

5: Nu har tekniken kommit i kapp, och nya high-tech-produkter löser med láttahet detta pástádda problem.

6: Viss nervös tystnad märks, men snabbt skickas Clint fram,
41223bc768bb5.jpg

och försöker med ett barskt BAH! skrämma upp budbäraren av det besvárande budskapet, samt för att sedan försöka förlöjliga densamme.

7: Nár skrámseltaktiken inte verkar upfylla sin önskade funktion sátts Plan B in: förvillningstaktiken. Medelst lánga intresanta föreläsningar om eld-sákerheten i tipis och kátors rököppningar är syftet helt klart: att leda bort allmánhetens uppmárksamhet frän det alltmer besvärande faktumet att problemet (och dármed argumentet) med fjolltofflornas blöta foder nu ár löst.

8: Som om denna trád inte vore besvärlig nog för La Mafia, sá kommer plötligt en ung svensk normal man (alltsá: hár gár det náppeligen att skylla pá sydlándskt temperament eller andra konstigheter)in pá arenan
4077f0b25ac53.jpg
och framhäver att trots anvándande av kángor av annan typ än de (iofs. sákert förträffliga) "svensk och (vissa-delar-av-norra-)amerikansk typ", förblivit torr om fötterna - och detta utan att ensa beh¨vt anvánda DRY ZONE BOOT DRYER!

9. Fortsáttning följer...

10. (japp, hemma med sjukt barn, igen)

Mvh, malindo

Re: Vox en tenebris

Malindo; sa:
4077f0b25ac53.jpg

10. (japp, hemma med sjukt barn, igen)
Mats, man ska koka svamparna INNAN man äter dem! Kan du verkligen ta hand om sjuka barn i ditt psykotiska tillstånd?

(Jag ber om ursäkt, du har naturligtvis rätt i sak; om sydländska fjålltofflors överlägsenhet gentemot de inavlade svenska skodonen, men jag är uppriktigt bekymrad över dina konspirationsteorier och din mentala hälsa, och vad bristen på densamma kan medföra för din omgivning)

/Håkan

10: Plan C har satts i verket: nu skickas uppenbarligen den "snälla polisen" fram: en till tysk och sydlánning förkládd barr-bandit, som visserligen ger ett första intryck av att vara pá din sida, men samtidigt svimlar in antydningar om dálig mental hálsa hos sannings-sägarna...fór att pá sá vis ge allmánheten ett intryck av att galenskap och villfaresle ligger till grund för de framstegsvánligas frammarch.

Den finten gick inte!

Svar på Vox en tenebris

Malindo; sa:
1. Jag tycker mig ha märkt att även sydländskt boende personer har åsikter;-)

2. Förintas? Alla är bara inte lika snabba att dra långtgående slutsatser om "problem solved". Har du testat påsarna?

3. Inte alls, men tycke och smak är olika.

4. Det är väl självklart att läder utan foder torkar snabbare än fodrat läder, om inte fodret går att ta ut. Det sist nämnda tog jag också upp som positivt.

5. Testa torkpåsarna först, om du nu inte redan har gjort det.

6. Förlöjliga? Det var inte jag som valde approachen mafiosospår, barr, Clintan osv.

7. Ställer du en fråga till mig om kåtor får du svar. Inte mycket att förvånas över, ehh?

8. Vore också förvånande om de kängor du vurmar så starkt för inte klarade en dags regnpromenad, blöt ljung och gräs. De är väl vattentäta?

Jag startade inte en ny debatt om fodrade kontra ofodrade kängor Malindo. Kommenterade din iver över torkpåsarna som slutlig lösning. För mig känns ofodrade kängor bäst. Kanske varianten med utagbart foder visar sig lika bra. Det har jag redan på mina vintermodeller av Jörnkängan. Det är dock min subjektiva uppfattning såklart, precis som du har din.

Mvh Raskesven

Re: Svar på Vox en tenebris

Raskesven; sa:

forafewdollarsmoreposterx.jpg

OK, jag ger mig...

Malindo

PS: Tillbaka till ámnet: har tyvärr aldrig testat Boot Dryern, men sá ár mina fodrade boots sállan blöta .. tror dock ta mig tusan att jag ska ta och införskaffa och testa prylen seriöst nu i höst.. fär vál offra lite dricks-vatten och hálla i och sedan ner med pásarna.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg