Dalkarlsvägen

Tjena!
Tänkte slå ett slag för en finfin vandringsled, om nån känner sig sugen på att promenera Stockholm-Dalarna.

Dalkarlar och kullor knatade ner till huvudstaden förr om åren, för att söka arbete och jobba åt folket i huvudstaden.

Ett par eldsjälar tog fram gamla kartor i slutet av nittiotalet och har nu ritat ut en led som man kan följa!
Man vandrar genom alla möjliga miljöer...byar, skogar, stigar, landsvägar, städer...

Jag har knatat Rättvik-Stockholm i maj 2007 och i somras gick jag från Stockholm till Leksand. Jag tror det är kring 30-32 mil, och man kan ta sig ändå upp till Mora om man vill.

Det bästa är nog att börja i Stockholm och sedan knata norrut och känna hur omgivningen och sinnet förändras i takt med att lugnet kring en växer.
Jag började min vandring med en fika på Dalagatan ( såklart), sen gick jag till Norrtull och fortsatte sen snett norrut.

Det är en ruskigt rolig led, om man gillar att möta folk och uppleva Uppland, Västmanland och Dalarna på ett annorlunda sätt.

Jag planerar även en vandring nu i maj, men vet inte riktigt vad jag ska hitta på. Någon som har förslag? Gärna längre...två veckor är för kort!!!

När jag är ute på vandring bär jag alltid med mig gitarr, kamera, dator och lite såna saker! Det blir som en turné till fots. Jag spelar för mat och husrum och dokumenterar alla äventyr.

Det är kanske inget för dig som gillar långa naturpromenader utan möten med folk men om det inte är några problem så rekommenderar jag att testa den här leden.

Hoj

Låter spännande, läste någonstans (för åratal sedan) att de gick från Dalarna till Stockholm på runt 5 dagar, kan det stämma?
Var hittar man kartor över leden?
Har kollat lite på nätet och bara hittat delar av leden.

Tjena!
Jo, det går skrönor om en karl från norra dalarna som tog sig ner på dryga 5 dagar... men det verkar helt galet:cool: Kanske om man går natt och dag!

Jag tog 12 dagar på mig, gick ganska lagom...2,5-3 mil om dagen!

Det finns inte några bra kartor på nätet men på www.dalkarlsvagen.se finns det mera historik kring leden. Jag köpte mina kartor på Dalarnas Museum i Falun, där finns hela sträckan utritad på 10 olika sträckor.

Nu har jag bestämt vart det skall vandras i år! Det blir Göteborg-Stockholm i maj.
Sörmlandsleden är väl bra avslutning kanske, men någon som har koll på resten av sträckan?:)

Jag vill gå igenom de större städerna ( Köpingarna, Borås ) men undvika stora bilvägar ( E20?)

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg