Köpte en garmin 76:a för ett tag sedan, och blev mycket besviken på funktionen tid till destination(ETE).
Har tidigare använt garmin 12, och ETE fungerar utmärkt på den.
På 76:an verkar några överintelligenta programerare lyckats förstöra den funktionen och gjort den helt oanvändbar.
Alla som har försökt använda denna funktion i praktiskt bruk förstår nog vad jag menar.
Den verkar ta hänsyn till alltför många parametrar.
På 12:an mfl. beräknas ETE bara på en parameter, nämligen aktuell fart mot mål,och det är åxå den enda parameter som är relevant, alla andra beräkningar är ju bara spekulationer.
På 76:an visas aldrig något värde som stämmer med verkligheten.
Går man lite sakta eller snett i början eller någonstans under en sträcka så stämmer inte siffrorna förrän man nästan är framme vid målet....Man vet alltså inte när ETE stämmer under sträckan.
På 12:an ges i alla fall en aktuell tid just för tillfället, och sedan måste man ju själv göra en bedömning utifrån terräng, raster och eventuella fartändringar mm.
Man får en känsla av att den nya ETE beräkningen enbart är en skivbordsprodukt, eller finns det någon som använt denna funktion i praktiskt bruk, och tycker att den fungerar bra???????????????????
Har tidigare använt garmin 12, och ETE fungerar utmärkt på den.
På 76:an verkar några överintelligenta programerare lyckats förstöra den funktionen och gjort den helt oanvändbar.
Alla som har försökt använda denna funktion i praktiskt bruk förstår nog vad jag menar.
Den verkar ta hänsyn till alltför många parametrar.
På 12:an mfl. beräknas ETE bara på en parameter, nämligen aktuell fart mot mål,och det är åxå den enda parameter som är relevant, alla andra beräkningar är ju bara spekulationer.
På 76:an visas aldrig något värde som stämmer med verkligheten.
Går man lite sakta eller snett i början eller någonstans under en sträcka så stämmer inte siffrorna förrän man nästan är framme vid målet....Man vet alltså inte när ETE stämmer under sträckan.
På 12:an ges i alla fall en aktuell tid just för tillfället, och sedan måste man ju själv göra en bedömning utifrån terräng, raster och eventuella fartändringar mm.
Man får en känsla av att den nya ETE beräkningen enbart är en skivbordsprodukt, eller finns det någon som använt denna funktion i praktiskt bruk, och tycker att den fungerar bra???????????????????