Daisychain again!

Hej,

ska tillverka ett smidigt midjeband som ska kopplas mellan mig och barnvagnen när jag ska till bergen och vandra. (för att inte tappa vagnen!) Någon som vet vilket sorts band man lämpligen använder sig av? Dyneema, nylon, polypropylen.... eller något som jag inte vet? Och är bredden på bandet av stor vikt?

Det ska ju tåla ett ryck men inget längre fall.
Är Dyneema strechigt? Håller ett vanligt pp band?

Det ska ju hålla några år framöver så ljus och nötning är det bra om det klarar. Tänkte haka i en karbin på mitten som kanske nöter endel på bandet.

Alla materialtips mm emottages tacksamt!

Känns lite som att det går med vad som helst.
Kraften kommer ju bli väldigt låg, om du inte ska klättra med barnvagnen.

Jag skulle köpa s k tubband i nylon och knyta en lagom slinga., eller - om det är mer praktiskt avseende knutarna - repsnöre. Repsnöret kan vara i vilken dimension som helst och hålla, men antar att t ex 6 mm är lättare att knyta upp än tunnar dimensioner.

En daisy går ju också men är dyrare.

Hej och tack för dina ideer. Är nylon bättre än polypropylen?

Jag tänker att om man (gud förbjude) skulle tappa greppet och vagnen hänger fritt, räcker det med vanligt band eller behövs det ett klätterband, kvalitetsmässigt? Eller är nylonband, om det är någorlunda tjocklek, bra oavsett kvalitet?

Var köper jag dessa rep/band?
hej,hej

Frågan handlar om materlialval men jag blir lite nyfiken på vilka äventyr du tänker erbjuda barnet där risken finns att barnvagnen hänger fritt?

Är detta en allvarligt ställd fråga? I så fall är det inte materialvalet i slingan du ska oroa dig för. 6mm repsnöre kommer funka utmärkt, men är det lämpligt att ha barnvagn i sån terräng där det behövs dylika anordningar och förmodligen kommer barnet falla ur vagnen. Bärsele eller bärstol på ryggen känns långt vettigare.

Om detta är ett skämt, vilket jag tror, så är det bland de bättre jag sett på forumet på länge.

Jag ska altså vandra i berg på "vägar" men det kan ju finnas endel stup... Och för att vara på den säkra sidan så vill jag spänna fast det käraste jag har! Bra va!

Material

Vilket material som helst funkar skulle jag tro... men vad har du för broms på vagnen? handbroms eller fotbroms?

Bor själv på Frösön där det är en hel del backar och såg en bra lösning på problemet om man tappar vagnen eller ramlar...

Men där var det fotbroms på vagnen då... ett snöre från fotbromsen upp via handtaget på insidan och sedan till midjan eller handen på den som går med vagnen... ramlar man eller tappar vagnen i nedförsbacke så bromsar vagnen sig själv och vickar upp mot backen om det är så..

Vet inte om detta hjälper dig men det var en smart lösning då.

/Krister

Hej!

Jag kan ibland förvånas över att inte alla barnvagnar har "dödmansgrepp" som bromsar hjulen om man släpper/tappar handtaget. Iband får man ju rysningar när man tänker på vad som skulle hända om man snubblar i en backe.
Idén med snöret till bromsen var ju smart!

VH/Anders

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Felixl daisychain, ingen stor nyhet men i alla fall: Klättring allmänt 0

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg