Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Hej!
Fick en Lundhagsbroschyr i näven häromdan, när jag läste den så såg jag att deras ryggsäckar var utrustade med "Daisy-Chains", t.o.m. dubbla sådana.
Daisy Chain är en pryl som från början kommer från klättringen om inte jag missminner mig helt fel. Den används för att samla utrustning i när man t.ex. klättrar långa turer eller artificiell klättring med mycket prylar. Har även många andra användingsområden som t.ex. när man gör säkringsplatser och vill kunna koppla in sig på många punkter (om den är gjord för det, finns olika modeller) m.m. m.m. På Lundhags ryggor innebär det att det är något som liknar det här: http://www.bluewaterropes.com/SewnStuff/daisychain.htm som är fastsytt på utsidan av ryggan. Dubbla Daisy Chains innebär att två sådana här är fastsydda vertikalt med en bits mellanrum så man t.ex kan spänna fast liggunderlag därimellan. (Beroende på ryggsäckstorlek så klart.)