Dagtursryggsäck / packpåse (72g)

72 gram lätt dagtursrygga!

Eftersom mitt gamla regnställ lagt av med regnställeriet så har jag istället klippt sönder det och sytt en dagtursryggsäck av den istället.

Vikt: 72 gram
Material: Tenson MPC-jacka från början av 90-talet + Björntråd + snöre + "snörspännare"

Beskrivning:
Först sydde jag som en tub (ca 45cm hög och ca 85 cm i omkrets). Sedan sydde jag på botten, som är långsmal med runda kanter (ca 30 x 10) .

Därefter sydde jag iordning axelbanden. Klippte en remsa som var ca 18 cm i ena änden och kanske 8 cm i andra änden. Sydde ihop ena långsidan med den andra långsidan på samma remsa. Sen var det bara att vränga remsan ut och in, och sy en likadan till. Därefter sydde jag på remsorna (=axelbanden) på ryggsäcken.

Stängningen fixade jag sist av allt. Klippte en remsa som var cirka 12 x 83 cm bred. Den sydde jag fast högst upp på säcken, den blev alltså som en förlängning av påsen. När remsan var påsydd sydde jag en kanal i den. Sen trädde jag i snöret och trädde på "snörspännaren" på snöret.

Klart.

Jag avskyr att handarbeta efter mönster, så jag liksom bara började sy och så utvecklade det sig efter hand. Så brukar det gå till när jag gör något. Säcken kommer att fungera som packpåse och dagtursryggsäck.

Rygga.JPG

Ska tillägga också att jag inte använde symaskin. Hade jag haft en hade jag använt den förstås, fast ofta tycker jag att det blir väldigt bra när man syr för hand.

Du verkar ha hittat en bra lösning. Den väger lite och kan dessutom användas som packpåse i den vanliga ryggan.
Ett tips för axelremmarna kan vara att du har dubbelt tyg med kardborre i kanten. Behöver du sedan vaddering kan du stoppa in ett par vantar eller strumpor där. Klassiskt knep för ultralätta ryggsäckar.

Jörgen

Re: 72 gram lätt dagtursrygga!

^_^; sa:
Vikt: 72 gram
Material: Tenson MPC-jacka från början av 90-talet + Björntråd + snöre + "snörspännare"

Stilig! Här finns läge för samma diskussion som gäller färgen på tält (röd eller grön).

Jag tror du klår mig på vikten med över 100 gram. Jag har dock hyfsade axelremmar och midjebälte (snott från en Clas Ohlson rygga). Det hjälper en del mot "slängigheten" att kunna dra åt. Dessutom fanns det redan lite D-ringar att hänga kamera/kåsa i. Midjebältet är inte mycket mer än ett skärp egentligen men även det hjälper mot ovan nämnda symptom.

På sidorna satte jag fast hällor (små snörstumpar som syddes fast i en söm av påsen) parvis och drog sedan elastisk cord genom dem och satte ett snörlås på. Där spänner jag fast regnkläderna.

Jag har även sytt på 2 remmar på ryggen med tanken att sätta fast liggunderlag. Dessvärre fungerar inte det i praktiken på grund av "slängigheten" så de ska jag ta bort (jaha, jag har börjat ta fram saxen för att spara vikt.....:) ).

Min stängning är rullvarianten. Ska komplettera med en liten bit kardborre för den har en tendens att rulla upp sig.

Jag sydde av cordura, inte lättviktstyg direkt men det var det bästa jag hade hemma (ville inte ta ripstop nylonen).

Ska återkomma med ett foto jag med.

Mvh
Peter P.

ps. min är svart..... ds.
pps. Jag hade 2:a i syslöjd om jag minns rätt :) ds.

Re: Re: 72 gram lätt dagtursrygga!

pal2; sa:
pps. Jag hade 2:a i syslöjd om jag minns rätt :) ds.

Jag fick trea för att min fröken tyckte att jag pratade för mycket... Bah, hela poängen med handarbete är väl att prata medans man jobbar? Finns väl inget trevligare än att diskutera livet medans man sitter och syr!

//Pratglada Frida

Re: Re: 72 gram lätt dagtursrygga!

Jag skippade midjebälte för att jag inte tänkt bära så tungt i den. Min mini-kånken har tex inget midjebälte, och ofta bär jag lika mycket i den som jag skulle göra på en dagstur i fjällen. (Ibland när jag reser bort över helgen har jag all packning i den, UL! Haha...)

Jag tycker inte att min nya rygga känns särskilt slängig, men det märker jag förstås inte förrän jag går i terräng med den. Jag har tänkt bära regnkläder, vattenflaska, kåsa, fågelbok, mobil, kamera och tilltugg i den. Det borde inte bli så många kilo.

Jag funderade också på rullstänging först, men sen kom jag fram till att det skulle gå åt för mycket material. Dessutom är inte tyget regntätt längre, så ur regn-synpunkt kunde jag lika gärna ha snörstänging.

Angående att komprimera ihop ryggsäcken med ett snöre (det var uppe i en annan tråd), så kom jag just på att det kan man ju göra med ett löst snöre. Jag tror inte att jag kommer att bry mig om att sy på något snöre. Eventuellt kan man ju sy på några väldigt enkla hällor på sidorna, så att snöret kan löpa i något. Snöre tar man ju ändå med sig i packningen som en bra-att-ha-grejj.

^_^; sa:
Angående att komprimera ihop ryggsäcken med ett snöre (det var uppe i en annan tråd), så kom jag just på att det kan man ju göra med ett löst snöre. Jag tror inte att jag kommer att bry mig om att sy på något snöre. Eventuellt kan man ju sy på några väldigt enkla hällor på sidorna, så att snöret kan löpa i något. Snöre tar man ju ändå med sig i packningen som en bra-att-ha-grejj.
Tänkte just föreslå det. Sy några öglor i kanterna på "ryggsidan" som du sedan kan fästa en tältlina i, för komprimering vid dagsturerna. När du använder den som packpåse kan du vränga den ut-och-in så slipper du problem med att bärremmarna hakar fast och är i väggen i den stora ryggan.

Jörgen

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
skånepågen tätning av vatten(o)tät packpåse Gör det själv 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg