Dagstursryggsäck under långtur

Jag planerar att göra en längre tur (3 veckor) nu i slutet av april på skidor.
Tanken är att gå till en plats där slå basläger och sedan utgå därifrån när vi går på topptur.
Det jag undrar då är hur man ska gå tillväga för att på enklast sätt få med sig en ryggsäck för de kortare dagsturerna samtidigt som man har en större ryggsäck för all utrustning som ska bli kvar i baslägret.

Hör gärna alla synpunkter och erfarenheter som kan göra valet enklare.
//DouglasE

Jag planerar att göra en längre tur (3 veckor) nu i slutet av april på skidor.
Tanken är att gå till en plats där slå basläger och sedan utgå därifrån när vi går på topptur.
Det jag undrar då är hur man ska gå tillväga för att på enklast sätt få med sig en ryggsäck för de kortare dagsturerna samtidigt som man har en större ryggsäck för all utrustning som ska bli kvar i baslägret.

Hör gärna alla synpunkter och erfarenheter som kan göra valet enklare.
//DouglasE

Med planerat basläger så kanske ni kommer att dra pulka? Då är det såklart inga problem att få med en extra ryggsäck. Om inte så finns det många lätta modeller att använda på dagsturerna och någon större plats tar de inte om de stuvas ner i den stora ryggsäcken. Hur stor säck hade du tänkt dig?

Hade tänkt slippa pulka. Tänkte inte vara på samma ställe alla tre veckor mera stanna 4-5 dar på varje och sen dra vidare till nästa.
Som stor ryggsäck tänkte jag mig någonstan mellan 80-110 liter. Tittar just nu på en Bora 95
Som dagsryggsäck vet jag inte riktigt det jag har att välja mellan är en 18 och en på 30 den på 18 blir för liten om jag ska få med mig lite mat all utrustning och så vidare då det ska med rep isyxa stegjärn osv.

Då kanske det smidigaste blir att pula ner den i den större säcken.

Edit: För att klargöra så kommer vi ha möjlighet att proviantera i stort sett en gång i veckan. Därför vi tror att vi klarar oss utan pulka

Senast ändrad:
Jag har ett par mindre ryggsäckar som följer med ut över dagen och liknande. Den som används mest är en 28 liters RPM från Black Diamond. Dock blir det lite trångt vissa turer om man ska plocka med kök, mat, förstärkningsplagg och annat som man anser nödvändigt. Samtidigt tror jag att en större säck lätt leder till att man tar med mer icke nödvändigt.

Men det är klart, är ni flera stycken så delar man visserligen på hårdvara som kök, gas etc. I vilket fall så skulle jag själv tycka att 18 liter var lite för en längre dagstur. Särskilt vintertid.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg