Dagstur i La Gomera

Undrar om någon sitter inne på lite info om La Gomera på Kanarieöarna. Funderar på att åka dit med sambo och bebis och skulle vilja komma ut på lite halvdagsturer.

Alla tips är väkomna!
 
Gör't, åk dit! Har varit på Gomera flera gånger och tycker att det är en mycket trevlig ö. Vacker natur och inte till närmelsevis lika exploaterat som Teneriffa el Gran Canaria. Jag har bott i Valle Gran Rey, vilket jag kan rekommendera. Soft och lugnt, mest vandrare och ekologiskt intresserade tyskar som bor där. Bra restauranger. Några mindre stränder där man kan ta dopp.

Kortare dagsvandringar finns det massor av, och de är mycket vackra och fridfulla. Naturen är varierad med torrt på öns sydsida, tät dimmig skog i bergen på öns mitt och grönt och lummigt på nordsidan. Om ni vill se lite mer av ön är det nog bra att ha hyrbil, åtminstone några dagar. Vandringskartor finns naturligtvis att köpa på plats.

Om du är intresserad av exotiska växter och frukter kan jag rekommendera en privat trädgård som ligger en kort promenad från Valle Gran Rey utmed vattnet söderut. De har guidade turer och man får smaka på olika märkliga frukter. Fråga efter vägen / titta efter reklamlappar i Valle G R om du är intresserad.

Om man vandrar på nordsidan av ön kan man under klara dagar få mycket vackra och foto-vänliga vyer mot Teneriffa och Teide.
 
Det brann

rätt mycket på de centala vackra skogklädda delarna av ön från augusti och framåt. Hur situationen vandringsmässigt i dessa områden är nu vet jag inte men kan vara värt att ta reda på.

Finns flera böcker med turförslag. Finns flera bra trådar tidigare om vandring här. Sök med gomera som fråga så får du fram t ex http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=43037



Thure
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Markus88 Dagstur/naturupplevelse kring trollstigen? Trekking 1
Eärendil Vancouver-dagstur med vy? Trekking 0
torols VANDRING PÅ LA GOMERA Trekking 15

Liknande trådar