Nu har jag paddlat några säsonger med den lilla parallellbladiga Kanuk-vingen. Det är svårt att förstå vilket bra drag man kan få med det lilla bladet, men till slut räcker det inte till. Det är svårt att accelerera ordentligt, och när man kommer upp över 10kmh börjar man närma sig max. Runt 11kmh känns det som att paddeltekniken inte hänger med längre. Som att man slarvar. Det börjar slira och dra med luft. Nu är väl kanske inte Njorden så lätt att dra fram i den hastigheten, men jag har också paddlat VKV 102 och där är 10-11kmh inte mer än att man känner att man börjar få ta i, men det går inte för att paddeln börjar slira även där! Så det är nog dags att gå upp i storlek helt enkelt. Men ska man passa på att gå över till droppform också kanske? Tycker det är skönt med parallellbladig i måttliga farter, men kanske den inte greppar snabbt nog när det börjar gå undan? När man SPETTAR ner paddeln och nästan har börjat drag/skjut/vrid innan den nått vattnet typ...
Problemet är väl att det dels brinner i knutarna, vill ha en paddel NYSS, och att jag inte har någon chans att prova mig fram. Bara köpa något jag har råd med och testa.
Problemet är väl att det dels brinner i knutarna, vill ha en paddel NYSS, och att jag inte har någon chans att prova mig fram. Bara köpa något jag har råd med och testa.