• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Dags att utrota havsörnarna - också

Ersättningskraven för kungsörn var i Norge Rendriftsåret 2007/2008 20104 renar. Så de ca 2000 kungsörnarna i Norge äter i genomsnitt 10 renar var per år! Forskningen har dock en annan bild:

"Rein utgjør 8,6 % av byttedyrene, men det er uvisst om dette er dyr som kongeørnene har drept selv."

http://www.ssb.no/emner/00/00/20/nos_samer/nos_d437/nos_d437.pdf

Hade det inte funnits varg eller björn i Sverige så hade samma ersättningskrav ställts på kungs- och havs-örn i Sverige, det har helt enkelt ingen betydelse vilka rovdjur som finns, kraven är lika stora. När vargen har utrotats så flyttas bara utrotningskraven till nästa rovdjur, hela vägen ned till näbbmössen.
 
Jag förstår inte, sen när var havsörnen växtätare och gick över till kött ? Jag som trodde de alltid har livnärt sig på andra djur..

Mvh // Johannes
 
Det där låter ju i och för sig lite ostyrigt, men jag tror det är fel art man vill utrota. Det är ju bara en liten del av alla renar som äts upp, som äts av örnar, björnar, vargar osv ned till näbbmössen. De flesta äts väl av människor, och där är min gissning att skåningarna är de minst skyldiga. Om vi vill ömma för renarna så är det alltså människor som ska utrotas, och troligen kan detta urval förfinas ytterligare.

Jag äter själv en (liten) del renkött per år, och tycker nog att man kan ha överseende med renköttsdräparna, oavsett hur många ben de går på.
 
Nja, minken också i den mån den befinner sig i det som kallas fjällvärld. Fast den brukar det ju också vara skottpengar på.
 
KLAGER det er enda verre enn som så. De fleste erstatningene for rein drept av havørn er i Finnmark, og der er det langt færre havørner. Jeg tror at hver havørn i Finnmark eter noe sånnt som 10 kilo reinkjøtt hver dag når man dividerer med antallet kjente ørner.

Men selvsagt er dette tull, og bare et resultat av den idiotiske erstatnings-ordningen som gjelder. Jeg får håpe at det er bedre i Sverige enn i Norge. Det har seg nemlig slik at en reineier ikke må dokumentere med et kadaver at havørna har tatt en rein. Tanken er nemlig at de fleste rein som tas av havørn er små kalver og de blir spist opp så fort at det ikke er noe igjen å dokumentere. Resultatet er altså enorme mengder rein som hevdes drept av havørna.

For andre rovdyr som dreper rein må reineieren dokumentere overfor "noen" at dyret er dødt og er drept på en måte som er typisk for det rovdyret. Da blir tallene mye lavere,
Otto
 
"Han berömde Nya Zeeland som utrotar alla rovdjur och Norge där renen inte får utsättas för rovdjuren.

- I Norge är kraven hårdare på hur djuren ska skyddas. Jag tror inte samhället i stort skulle acceptera så stora bortfall som renägaren utsätts för i Sverige, säger samen Lars Jon Allas."

[Ändrat]

http://www.nsd.se/nyheter/artikel.aspx?ArticleID=6737689#fank6737729

Inget ovanligt att höra detta resonemang, tyvärr. Det jag dock tycker är under alla kritik är de usla journalister som skriver såna artiklar utan att granska fakta innan. Trodde det vara bara kvällstidningarna som höll så låg nivå.

Calle