Dagböcker:

Hur skriver man en dagbok???
Jag har många ggr försökt att börja skriva dagbok, mest för att det vore kul att visa för mina barn vilken "dåre" jag var. Men främst för att försöka att hålla mina minnen vid liv lite längre.

Grejen är bara det att det börjar bra med en dag på ett kladdpapper och... vopps borta...?
Sedan går det minnst en månad innan jag kommer på denna lysande iden att börja skriva dagbok...? Vadå tillbaka till ruta ett!

Hur gör ni som skriver dagbok/böcker? Hur kommer ni ihåg att sätta er ned och skriva? Var skriver ni, i ett block eller i datorn?
Jag undrar också om vilka detaljer som bara måste vara med i dagboken, vad jag menar är tid/datu/Platts etc...
Hur mycket skriver ni om just det speciella dagen... jag brukar ha förmågan att skriva en roman för varje dag och det är kanske därför det blir "glömd"???

En trevlig länk till er:
http://www.resdagboken.nu
Harresåbra/dan

Intressant fråga - jag lider nog lite av samma problem. Jag skulle vilja skriva mer än vad jag gör. Svaret på frågan blir nog olika beroende på vad avsikten med dagboken är.

Så här har jag gjort tidigare:
Jag hade för flera år sedan ett service-jobb, där jag var tvungen att hålla reda på var och när jag gjorde olika saker. Detta höll jag reda på genom att föra väldigt kortfattade noteringar i en vanlig almanacka - detta var på den tiden då det inte fanns datorer. Det sammanhållande för att få detta att fungera var att jag hade ETT media (almanackan) att skriva i. Hade jag haft lösa lappar så hade det nog inte funkat. Vidare så skrev jag bara korta ledord, inga noveller.

Tyvärr har jag slutat med detta, och boven till detta är nog datorn, vilket är synd. Det var som sagt korta noteringar jag gjorde, men det räcker som regel för att jag än idag ska kunna säga vad jag gjorde en viss dag för 10 år sedan. Jag har den senaste tiden gjort några tafatta försök att använda datorn, men jag har inte lyckats hitta någon tillräckligt lättanvänd metod. Problemet med datoriserade kalendrar är att man hela tiden måste ”synkronisera” anteckningarna i den med de man har gjort i almanackan. Vidare så är noteringarna man gjorde i datorn för två år sedan för alltid borta.
Mitt tips är alltså:
1. Skaffa en almanacka
2. Skriv korta ledord (tid, plats, sysselsättning). Minnet kommer förmodligen att kunna fylla ut utrymmet mellan ledorden när det behövs.

Jag följer tyvärr inte detta tips själv, men ditt inlägg har fått mig att börja fundera på detta igen. Jag ska nog leta reda på en almanacka och återuppta min gamla vana!

/Mats

För att komma ihåg att skriva regelbundet är bra med regelbundna vanor. Tex att skriva det sista man gör innan man somnar. Det är naturligtvis inte säkert att inspirationen är den största då men har man funderat lite under dagen och närminnet är någorlunda ibehåll så borde det fungera. Sedan kan man ju alltid göra undantag och skriva vid andra tide på dygnet och längre när inspirationen är större eller om det hänt något speciellt.

Dagbok...

Jag skriver inte dagbok men däremot en liten journal över mina naturupplevelser sedan 20-25 år tillbaka.

Jag har en liten inbunden bok i ca A6-format med tillhörande blyertspenna som alltid ligger i ryggsäcken. Varje kväll när jag ligger i tältet/vindskyddet/kåtan etc försöker jag skriva ned vad som hänt under dagen.

Under åren har det blivit många små 'reseskildringar' och boken kommer ofta fram för att fräsha upp minnet: ... hur var det egentligen med vinterturen 19XY?

mvh p-a

Jag skriver ganska mycket. Tidigare skrev jag mer regelbundet, men nu skriver jag mest när något specielt händer eller när jag har några speciella tankar kring något. Det är sådant jag tycker är roligare att läsa än vad jag käkade till frukust den 15 September 1991.. :) Möten med personer som jag finner intressanta är också ett frekvent återkommande ämne.

Mest skriver jag när jag reser. Men då blir det också oftare. Dessa blir numera alltid reseskildringar. Förutom fotografier så får man på så vis ett minne för livet från resan!!!

Så tag fram pennan och klottra på.....

ha de
Mal

Vardagen

Jag tror att just de vardagliga händelserna är underskattade. Man kan tex se den insamling av dagböcker som Nordiska museet gjorde den 14 maj 1991. Några få av dessa gavs sedan ut som en bok "Intressant att leva : dagböcker 14 maj 1991" Just de vardagliga händelserna är faktiskt mycket intressanta och just den boken kan verkligen vara bra inspiration till att skriva dagbok.

Dagbok

Jag använder en dagbok för att komma ihåg mina vinterfjällturer och använder en liten A6 bok som jag skriver ner väder och vind, händelser och annat.

Samanfattar oxå turerna, utvärderar prylar och skriver en "att fixa till nästa gång".

Sedan är det bara att ögna igenom boken innan man far ut nästa gång, annars är det lätt att glömma några småsaker man skulle justera.

Det är oxå ruggit roligt att ligga i snöbivacken och läsa om dråpliga vurpor, vintervad och misslyckade turer...

Sedan är det kul att se tillbaka på de första gångerna man var ute "Tolpagourni ser jätteläcker ut, men det är aldeles för brant att åka" (KEB tur 1991) sedan några år senare så åkar man den!

Skriv ofta!

Halloj!

Jag brukar försöka skriva dagbok när jag reser för att ha som ett komplement till fotografier. det jag tänkt på i samband med mitt skrivande är att ju oftare man tvingar sig till att ta fram boken och skriva, desto roligare blir det att läsa den. Man får med fler roliga detaljer om man skriver ofta. Det är lättv hänta att dagboken får lite karaktär av loggbok om man bara skriver en gång om dan.

Jag brukar inleda varje skrivtillfälle med dag, ungefärligt klockslag och plats. tex "9:juni, 13:37 Shell i Beauville". Då är det lättare att komma ihåg själva skrivtillfället när man försöker tänka sig tillbaks, och då kan man återuppleva stämmningen man hade vid tillfället.

Det är kul med dagböcker. Mitt problem brukar vara huruvida man skall skriva så att man törs visa det för andra, eller om man ska skriva för sig själv enbart.

/Anders

Dagböcker -reseskildringar

Dagböcker skriver jag för mig själv. Har en A5bok hemmom och på civilicerade resor. (Det har blivit ett antal sedan 196X.)"Berlin., P Kennedy sa "Ich bin ein Berliner." JUBEL......."
I bröstfickan ett A7 ringblock med penna vid som jag antecknar på under dagen, är det T-skjorteväder så sitter den i kontorsfickan. Vid kvällen överför jag det till A5an.
Reseskildringar skriver jag mest på nåns dator och skickar hem till vänner och bekannta med e- och snigelpost.
Systrarna i Kbh är en utmärkt butik med billiga skrivböcker bl a.

Vänligen

Johan K

Bandare...

När jag cyklade upp till Gratangen i nord Norge i sommras kom jag på ett fint sätt att "skriva" dagbok på: Jag använde en kasettbandare och pratade in vad som hände under dagarna och vilka kort jag tocg och även vilka exp. värden etc jag hade.

Den vägde lite mera än ett block men jag valde det bekväma före det jobbiga att skriva för hand och utrycka sig rätt...?

Sedan nu i efterhand när jag skriver dagboken lyssnar jag på bandet och memorerar vad som hännt. Men jag märkte att jag inte fick med all information som var jag är och vilken tid en viss grej hände, hur jag kände inför alla uppförsbackar etc... Jag berättade typ: att det var fint väder och allt är bra som det alltid brukar vara även att det i själva verket är skitjobbigt...
Så med lite övning skulle det vara en bra lösning att banda dagboken på fältet och skriva dagboken i lugn och ro hemma.

Och det här med vem som ska läsa den, jag eller mina nära får bli ett val som jag tycker är självklar: Skriv så att dina "nära och kära" kan läsa den utan att det står för personliga texter i den... Några hemligheter måste man ha...

Jag ska köpa en liten minibandare med dessa små banden ni vet...?
Vikt: lätt
Pris: 200- 300 kr.
Hm, jag ska nog försöka att lära mig skriva korta inlägg också...

Hade, dan.

Hej igen.

jag har också testat det där med en "diana" (twin Peaks). Problemet var att jag fyllde banden ganska fort. Jag pladdrade på hur mycket som helst. Det var hemskt roligt att lyssna på när jag kom hem dock. Jag har använt papper och penna igen de sista resorna... vet faktiskt inte varför.

Skriver man reseskildringar när man kommer hem är det jättebra med en "Diana". Jag får nog ta och leta upp den igen. Skall försöka inte pladdra på för mycket dock. :)

Ha de
M

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg