FS: bra för rygg och stök
Jag har själv cyklat hardtail fram tom. nu, men har skaffat en fullbumpa för att skona ryggen (och kunna laja lite mer..)
Om man ska cykla långt i stökig terräng sliter det rätt mycket på ryggen att bli bombad med slag timme ut och timme in. En FS-hoj med XC-stuk tar udden av stötarna och ger mindre slitage=mer uthållighet. Sen må de vara tyngre, men jag tycker viktsnacket är rätt överdrivet. Visst är det tyngre, men viktökningen blir rätt marginell om man inte lagt 30 000+ på sin hoj.
Även med en hardtail måste man ju mecka lite med dämpare, tryck i däck, etc. etc. om man vill ha ett optimalt åk, och med en FS blir det ännu viktigare eftersom fram/bakdämpare måste funka tillsammans.
Kolla gärna in dämpare med bra justeringsmöjligheter, t.ex. luftdämpare, alternativt en dämpare med "lock-out" som kan låsas helt om man t.ex. ska cykla på grusvägar e.dyl.
Det finns numer (äntligen) XC hojar som är fulldämpade, t.ex Gary Fisher Sugar, Klein Adept, och som är rätt lätta och som jag rekommenderar varmt.