Dämpare bak.

Skall snart köpa ny MTB. Fran att ha haft en cykel utan dämpare funderar jag över om det är värt att skaffa cykel med dämpare bade fram och bak. Vilka fördelar resp. nackdelar är det med en dämpare till bakhjulet?

Cykeln skall användas främst till längre turer i Alperna, dvs i ganska hard terräng.

Specificera

Generellt så tycker jag att bakdämpare behöver du om du skall köra mest nerför. Skall du köra mest på platten och uppför så är dämpare inte nödvändigt.

Vill du ha dämpare bak så måste du kosta på dig en dyrare cykel där bakdämpare verkligen fungerar som dämpare och inte som svampare som när du trampar.

Menar du att du skall ha packning på cykeln?

specificering

Jag skall inte ha mer packning än att jag kan bära den i en ryggsäck och jag antar att jag kommer att cykla lika mycket uppför som nedför.

Allting är relativt, men med längre turer menar jag dock omkring 5-10 mil. Turer som kan göras över en dag eller en helg.

Kan även tänka att jag kommer att ta liften upp och använda cykeln till downhill.

HT alt FS

Tjena
Hardtail eller Fullsuspension?
Beror på terräng och krav på bekvämlighet enligt mig.
Skall du bara köra asfalt, grusväg eller lättare terräng är i de flesta fall en hardtail bättre - oftast lättare, mindre underhåll osv.
Skall du däremot köra mer "grottig" terräng kan en heldämpad helt klart rekommenderas - mindre slitsamt för kroppen med en sån, speciellt längre sträckor.
Oftast så klättrar en FS och klarar av utförskörning bättre än en HT om terrängen är lite besvärligare, vilket ju kan vara bra i Alperna;-)
/Micke - som väljer cykel efter terrängen...

Dämpare

Det är självklart att du skall köra heldämpat i Alperna.
Det kvittar hur roligt det än är att ligga och pressa upp för en backe, det är alltid roligare att ösa ner och det kan man inte utan bakdämpare på samma sätt.
Och ser man det på helhet så får man det jobbigare uppför dvs mer träning eller hur.

Ja, för f-n!

Det är klart att du ska ha heldämpat!

Om du någongång kört på en riktgt hårt trampad skogsstig mitt i vintern eller en riktigt "rotig" skigsstig lägger du gärna på ett kilo på cykeltyngden för en dämp bak.

Olika cyklar har löst bakdämpsystemet på olika vis. Ska du cykla mycket uppför är det viktigt att inte för mycket kraft försvinner i dämpen. Läs cykeltidningar eller kolla på http://www.mtbr.com, där står allt...

Jag hr kört FS i 4 år och sett flertalet vänner byta från stelt. Alla är mycket nöjda med detta. Stelt bak kan eg bara rekomenderas om du är mycket stark och snabb och värderar vikt framför bekvämlighet.

Lycka till
/föhl

FS testad

Har nu testat en FS. Maste säga att jag är lite besviken. Cykeln ifraga, en Spec. Stumjumper FSRxc Comp, levde inte upp till de förväntningar jag hade pa en sa dyr cykel. Hängde inte alls med mina kompisar (som alla har hardtails) uppför trots att jag har likvärdig kondition. Cykeln “svampade” förvanansvärt mycket vilket gjorde färden uppför rent ut sagt outhärdlig. Jag vet inte om det var cykeln det var fel pa, men om alla FS beter sig pa detta sätt blir valet enkelt.

Till cykelns försvar kan dock sägas att utför gick det myket bättre, da regerade jag. :)

/Stefan

Heldämpat...

Ta det lungt Stefan.
Nästa gång du skall ut med polarna, så spänner du bakdämparen. Den skall nästintill vara helt stel.
Jag får gratulera till ett bra val av cykel.
Lycka till.

Svampig klättring

Det är en annan teknik för att klättra med heldämpade cyklar det är viktigt annars blir man bara sur, som du =)

På en hardtail så lägger man i en hyggligt tung växel, ställer sig upp och bänder sig upp så att säga.

På en heldämpad ska du växla ner, sitta kvar i sadeln och bara trampa som ett svin och låta dämparen ta hand om terrängen.

Tuning av bakdämpare

Den ska inte vara nästan stel, jag kör med ca 1/4 sag när jag kör XC och uppemot 1/3 när jag ska köra stökigt / nerför / hoppa,leka.

Man får mycket mer utav en heldämpad hojj om man tar sig tid att ställa in bakdämparen så att den känns bra. Returdämpningen är också viktig. Annars blir det lätt att guppen kommer som en obehaglig return upp i baken.

Jag körde länge med alltför hård bakdämpare och för snabb retur. hojjen bunnyhoppade som en kanin men den var inge vidare att köra fort nerför med. Efter lite tuning så hoppade den som en slö padda men sög upp rötterna på ett helt annat sätt när det gick undan. Plötsligt hade jag dämpning där bak i stället för fjädring så att säga...

Tänk efter före!

Hej! Har själv en fulldämpad hoj men är inte särskilt imponerad. Med bakdämpare följer mer underhåll, nästan alltid en högre vikt samt ett högre pris. Du lär dig inte heller teknik biten så bra. Det spar visserligen kroppen från vibrationer och du kan stå på utför, men den högre vikten gör att du inte orkar lika långt. Man kan få ner vikten men det bukar kosta stjortan. Dessa lätta fulldämpade cyklar är då även känliga för slitage och vurpor. Det blir även svårt att montera väskor och dom är jobbiga att trampa på platten/uppför. Det finns en orsak till att så få väljer fulldämpat i crosscountry tävlingar! Spar pengar, rast ofta när du bombar utför och njut av utsikten istället...!

FS: bra för rygg och stök

Jag har själv cyklat hardtail fram tom. nu, men har skaffat en fullbumpa för att skona ryggen (och kunna laja lite mer..)

Om man ska cykla långt i stökig terräng sliter det rätt mycket på ryggen att bli bombad med slag timme ut och timme in. En FS-hoj med XC-stuk tar udden av stötarna och ger mindre slitage=mer uthållighet. Sen må de vara tyngre, men jag tycker viktsnacket är rätt överdrivet. Visst är det tyngre, men viktökningen blir rätt marginell om man inte lagt 30 000+ på sin hoj.

Även med en hardtail måste man ju mecka lite med dämpare, tryck i däck, etc. etc. om man vill ha ett optimalt åk, och med en FS blir det ännu viktigare eftersom fram/bakdämpare måste funka tillsammans.

Kolla gärna in dämpare med bra justeringsmöjligheter, t.ex. luftdämpare, alternativt en dämpare med "lock-out" som kan låsas helt om man t.ex. ska cykla på grusvägar e.dyl.

Det finns numer (äntligen) XC hojar som är fulldämpade, t.ex Gary Fisher Sugar, Klein Adept, och som är rätt lätta och som jag rekommenderar varmt.

Liknande trådar

Njutvandringar att längta till

Platåberget Billingens unika natur och fina vandringsleder lockar vandringsentusiaster året om.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg