Däcksval för 08XC 22/9

Vädret

Vädret avgör. Jag kommer att köra med Ritchey Z-max ocm det blir torrt och Bontrager Revolt eller WTB Velociraptor om det blir blött. Egentligen borde man byta däck mitt i, eftersom vad jag har förstått så är det mycket grusväg i början. Helt klart är i allafall att lågt däckstryck rekommenderas på Roslagsledsbiten.

Snabb bana snabba däck

Körde från Hacksta till näst sista kontrollen på loppet på ett par IRC Notos 1.70 i onsdags och de fungerade väldigt fint då det var ganska torrt.

Jag har fått intrycket att banan är mycket snabb med mycket grusväg och sling system där det lönar sig att ha snabba däck så conti twister eller Hutch mosquito borde också passa. Under förutsättning att det är skapligt torrt alltså.

Eftersom banan består av mestadels grusväg fram till Dommarudden kan man kanske pumpa däcken mycket till start och släppa ut luft vid Dommarudden. Släppa ut luft går ju väldigt fort.

Jag instämmer tydligen helt med Marcus men har andra favoritdäck.

Lycka till
[Ändrat av appelo 2001-08-24 kl 08:00]

terräng / väder

Jag körde förra årets upplaga av finnmarksturen på ett Nokian Boazobeana X istället för mina vanliga IRC Mythos xc. Då banan var såpass torr som den var lönade det sig ordentligt då rullmotståndet är såpass lågt som det är med nokians däck. Det enda som oroade mig var att få snake bites eftersom dessa däck inte erbjuder något vidare genomslags skydd. Körde lite lugnare på de initiala sträckorna med det vassa spränggruset på ( många förlorade sura minuter med pumpen där...). Med tanke på att 08 banan mig veterligen kommer att erbjuda snällare terräng så skulle jag / kommer jag att köra på nokian eller något annat semislick däck.

Däckval

Jag kommer förmodligen att köra på Ritchey ZED Race Pro, bästa allrounddäcket jag provat hittills. Men jag har inte riktigt full koll på hur terrängen ser ut. Någon som kan tänka sig en provcykling innan?

Däck och tidsvinst ?

Ja, var ute förra helgen, rätt blött både i skog och på grusvägarna.

Blev väl inte bättre nu i helgen...
Körde en tur i Lördags, och rötterna var "snor" hala.

Hur mycket "tjänar" man egentligen i medelhastighet på semislicks vs "vanliga" MTB däck ?

Har aldrig kört på semi slicks.

Prognosen ser ju inte direkt bra ut Och det ska ju vara en del stigar på loppet.

Jag har WTB enduraptor fram, och Python air light bak, de var rätt hala över rötterna nu i helgen.

(ca 35 psi i däckstryck, ja jag kunde släppt ut en del...)

/Anders

körde 08xc-banan för drygt en vecka sedan och anser att semislicks är bäst eftersom banan är så snabb. visst det finns ju lite stigpartier som kan bli rätt halkiga men de är inte så långa. sedan vad gäller blöta rötter är min uppfattning att det inte spelar så stor roll vilka däck man har där, det är framförallt tekniken det hänger på om man halkar eller inte.

hutchinsons python är bra om man vill köra med lite lägre tryck och undvika att ormarna bits.

Visst har du rätt med att rötter klaras bäst med bra teknik. Det gäller även berghällar. Blöt jord, lera och gräs är lite annorlunda. Där behövs grova däck på ett helt annat sätt.
Efter en tur på blå spåret i Hellasgården i går som hade passat bättre för Kajak på vissa ställen så har jag bestämt mig för Ritchey-däcken i helgen. Med lågt lufttryck efter Domarudden. Man får väl pumpa som fan innan start så det går undan på gruset. Vi ses!

...och mer regn lär det bli! Regnet öser ned just nu!!!
Hörde att banan lagts om på vissa partier, och på så sätt har man uppnåt den respektingivannde distansen 12 mil! HUA!!!

Jmlove

Med facit i hand

Så här efteråt så kan man ju konstatera att semislicks var ett bra val. Jag hade inga problem alls, varken på grus, lera eller berghäll. Hoppas bara att dom löser logistikproblemen till nästa år. En vattenslang på Östermalms IP till 1500 åkare!
( är det förresten någon som vet exakt hur många det var, eller hur många som inte fullföljde?)

Speedmax

Ritchey Speedmax heter dom. 1,9 storlek, fram kallas den Alpha, bak heter dom Omega. Jag använder fattigmodellen, inte WCS. Och det gick som sagt bra. Behövde inte heller släppa ut luft, det skötte sig automatiskt ;^). Leran var väl bara att köra igenom, men den långa sträckan med blöt ängsmark var tålamodsprövande. Tror inga däck hade funkat bra där, för mjukt underlag för att kunna köra fort över huvudtaget. Marken var alldeles platt och slät, och det gick inte att få upp fart. Förnedrande. Annars var väl banan bra, jag tror inte det hade gått att få till ett sånt här långt lopp i Stockholmstrakten med bara "äkta" skogskörning. Gjorde en ordentlig vurpa på grusvägen cirka en halvmil efter start, skulle titta att kompisen hängde med samtidigt som vägen svängde. Gjorde en snygg kullerbytta i diket, och tog det lite lugnare till första kontrollen. Men det kan jag ju inte skylla på däcken direkt.

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
eliljendahl samåkning gbg-sthlm till 08xc Mountainbike 3
Markus F 08xc , allmänt Mountainbike 2

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg