Jag förstår ditt problem.
Optimalt läge för däcksväskan (för att den ska komma till användning) är ju framför sittbrunnen. Men en Silva 70 UN (löstagbar syftkompass/fast kompass) kräver en någorlunda plan yta. Av vad jag förstår så finns det få sådana på expeditionen varav framför sittbrunnen är det bästa alternativet. Däremot (om det är samma formar som Tahe Reval) finns det en utmärkt yta för en Silva 70 P framför främre packluckan. Där monteras den infäst. Men om du redan skaffat kompassen så är det väl inte mycket att orda om.
Den bästa däcksväskan i min mening är Baja Deckbag från Sealine. Finns på Skim för runda tusenlappen.
Reed har en fin däcksväska för saker som man vill ha torra. Annars är det få däcksväskor som man skulle våga rolla med och samtidigt ha prylarna inuti torra. Kamera och sånt bör kompletteras med en torrsäck inuti däckbagen.
Men som sagt, ditt problem som jag ser det är att du har två saker som ska samsas om samma yta. Flyttar du fram kompassen mister du funktionen att kunna ta loss den från sitt fäste och användas som syftkompass (vilket är mycket värdefullt om möjligheten finns). Ett alternativ är att ha däckbagen bakom dig, men då blir det inte lika roligt att ta fram prylarna hela tiden, därmed är blir den mindre använd. Kanske används den då så lite att det kanske inte är värt att ha en däcksväska.
hoppas du kommer på nåt
/samme