Däckmönster och väta?

Tja, har ett ganska stort cykelintresse och fick nyligen tillbaka min hoj efter att ha lämnat in den för att få några grejer åtgärdade. Bl.a. så bytte de däck på den men dom är i princip helt släta och min fundering är nu huruvida jag bör vara orolig eftersom jag gärna cyklar efter en regnskur då luften är frisk.

Har lagt mig ner en gång när jag tog en rondell i lite för hög hastighet med däck som då hade ett schysst mönster. Lite skeptiskt till vad som sitter på just nu.

Cyklar man mest på jämnt väglag är släta däck det som har mest kontakt med underlaget,grovmönstrat passar bättre på skogs- eller grusstigar.De går snabbare och tystare också...

peter

Nåja, tillbaka till ursprungsfrågan. Här är en utökning av mitt 1a svar:

Cykeldäckens tryck mot vägbanan är rätt högt (liten anläggningsarea) och hastigheten rätt låg. Vattnet på vägbanan "hinner undan" när cykelhjulet kommer rullande, till skillnad på vad som händer med en bil i högre hastighet på vattenfyllld vägbana. Vid tillräckligt hög hastighet bygger bilens hjul upp en "vall" av vatten framför hjulet. Hjulet lyfts upp på vallen och så har man ingen markkontakt mer... Vattenplaning är alltså nåt som bilar råkar ut för, inte cyklar.

Anledningen (min teori!) till att man har sämre grepp när det är blött är (ett tunt lager) damm och smuts på vägbanan som gör friktionen lägre. Mönster spelar här ingen roll. Lägre lufttryck i däcken kan hjälpa.

/Håkan

Det enda man behöver vara lite försiktig med är målade vägmarkeringar som kan bli hala, till exempel övergångsställen samt metall såsom brunnslock. Och självklart oljefläckar, de är hala även när det är torrt dock.

Samtidigt kör Gustav omkull som drog för ledning med några km kvar i ett blött Fleche Wallonne! Fast det var framdäcket som gled iväg under inbromsning till en hårnål, otur.

Bra att få in lite tankar, känns bättre inför sommaren :p

Som sagt regndäck på racercykel kan vara helt släta(utan mönster) Det är gummiblandningen som är avgörande för greppet!

/Janne

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg