Däcklinor

Hej
Jag undrar hur ni sätter fast saker och ting på däck, tex reservpaddlar? Det vanligaste torde vara gummilinor men de har enligt mitt sätt att se det nackdelen att utrustningen aldrig sitter fast ordentligt. Ett annat alternativ som en del förespråkar och även Grönländarna använder är läderremmar eller ej töjbara linor som spänns med hjälp av, (vad skall man nu kalla det?) löpare.
Vad säger ni?????????

Hans

Snabbfästen

Hej.

Jag paddlar VKV Lisa. På däck har jag satt fast ett antal paddelfästen i plast. Beslagen ser ut som bokstaven U och paddelskaftet sitter fast när man tryckt ned det.

Sitter utmärkt har t om tålt att reservpaddlarna suttit kvar vid biltransport.

Har Fästen både på akterdäck (fyra stycken) för den delbara reservpaddeln och på fördäck att parkera paddeln vid kikartittning fotografering ilandstigning etc.

Välj svarta fästen de är mer UV-beständiga.

Lisa har flata däckshalvor och det är därför lätt att få paddelskaften att sitta fast med ovanstående metod. Det blir knepigare med krökta däck som på många sk havskajaker har.

Thure

Räddning

Hm.
Hade en Lisa förut och uppskattade hur lätt det var att klättra ombord vid bad, den är ju rätt clean på däck men sedan jag bytt till Måsen upptäckte jag att det inte alls var särskilt skönt att badklädd hasa sig upp längs alla vred som sticker upp.

Om man monterar stora, hårda u-formade paddelfästen, är det ens möjligt att komma i kajaken på vanligt vis från vattnet då?

Vid långfärd har man kanske packning på däck och då gör det ju ingen skillnad men många gånger har man ju inte det. Nä, jag håller mig till gummicord som inte gör så mycket väsen av sig.

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg