• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Däckdimensioner

Jag undrar hur det ligger till med däckdimensioner (på bilar alltså). Om man t ex har ett däck i följande dimension 265/70-R16 vad betyder då dessa siffor? R16 vet jag är diametern på fälgen som ska sitta i däcket, men vad står de första siffrorna för?

/Johan ES
 
Lite fel, eller?

Jag trodde att det var så att 265/70-R16 stod för att däcket är 265 mm brett, vilket du, Roger, också skrev, men 70 trodde jag stod för att det är 70 mm mellan fälgen och däckets "topp"? Om jag har fel så rätta mig för det är alltid bra att veta det rätta! =)

/Daniel
 
"cleif" har rätt, på ett 265/70-R16 däck betyder 70 att profilen (höjden) är 70% av bredden. kolla denna sida http://www.alltombilen.com/dack_beskrivning.asp där står allt man behöver veta om däck, bl.a. vad alla beteckningar står för. sidan är mycket bra om man skall byta däck och vill kolla om de är lagliga.
[Ändrat av lam81 2003-05-16 kl 22:44]