Däckdimension, variation?

Hej!
Jag är i färd med att utrusta svärmors räcer med nya däck, har dock stött på lite problem med dimensionerna. På de däcken hon har nu står 25-662, som jag förstått innebär det att däcket är 25mm brett och 622mm diameter?
Svärmor har pratat om ett visst däck (continental grand prix 4000) då hon tycker det skulle vara häftigt med färgen..
Problemet är att jag bara hittar dom i dimension 23-622.. Finns dom ens i 25mm? Kan man (som på bilfälgar) variera däckens bredd utan att byta fälgar?

Då detta är en present kan jag tyvärr inte rådfråga henne, som annars är betydligt mer kunnig än mig som knappt ens äger en cykel ;)

Tack på förhand!
Ludde
 
Tack!
Sitter du på något tips om en svensk återförsäljare med fler dimensioner än 23? (Jag har hittat ett flertal med 23 däcken i många färger, men ingen med 25 däcken..)
Du gjorde mig lite orolig om det där med kanttrådsdäck? Vad är de, eller rättare sagt, vad finns annars och vad använder en motionscyklist med en hyfsat avancerad cykel? ;)

Tack så jätte mycket för hjälpen!
 
..Du gjorde mig lite orolig om det där med kanttrådsdäck? Vad är de, eller rättare sagt, vad finns annars och vad använder en motionscyklist ..?

Kanttrådsdäck är den absolut vanligaste sortens däck. Däcket ser ut som ett U, och fälgen ser ut som ett U. Kanterna på däcket vilar innanför kanterna på fälgen, och i utrymmet som bildas däremellan har man oftast en slang.
För att däcket ska hålla ihop och stanna kvar på fälgen så är kanten av däcket förstärkt med en "inbakad" tråd -alltså kanttrådsdäck. Oftast i stål, men kan även vara ngn trevlig syntetfiber, vilket då ger en ett vikbart kanttrådsdäck.

Finns även tubdäck, där både slang och däck är integrerade till en enhet. De limmas på en fälg vars utsida är mer som en lätt konkav fåra. Rätt så ovanligt förutom bland tämligen hängivna cyklister.

Ska man spetsa till det lite så finns det även "solida" däck. Numera gjorda av skummad polyuretan. Få har provat, många har åsikter. MHT hur länge firmorna överlevt kan de inte vara helt kass ändå. Får tubdäcken att framstå som rena dussinprodukter.
 
Tack så mycket! Då är det garanterat kanttrådsdäck jag ska köpa :)

Kanttrådsdäck är den absolut vanligaste sortens däck. Däcket ser ut som ett U, och fälgen ser ut som ett U. Kanterna på däcket vilar innanför kanterna på fälgen, och i utrymmet som bildas däremellan har man oftast en slang.
För att däcket ska hålla ihop och stanna kvar på fälgen så är kanten av däcket förstärkt med en "inbakad" tråd -alltså kanttrådsdäck. Oftast i stål, men kan även vara ngn trevlig syntetfiber, vilket då ger en ett vikbart kanttrådsdäck.

Finns även tubdäck, där både slang och däck är integrerade till en enhet. De limmas på en fälg vars utsida är mer som en lätt konkav fåra. Rätt så ovanligt förutom bland tämligen hängivna cyklister.

Ska man spetsa till det lite så finns det även "solida" däck. Numera gjorda av skummad polyuretan. Få har provat, många har åsikter. MHT hur länge firmorna överlevt kan de inte vara helt kass ändå. Får tubdäcken att framstå som rena dussinprodukter.
 
Håller med

det rör sig förmodligen om kanttrådsdäck. Men Conti grand prix 4000 finns även i en tubdäcksversion.

Thure
 

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg