Däckdimension på 12 växlad Crescent (80/90-tal)

Vet någon vad det ska vara för däcksdimension till en 12 växlad Crescent landsvägscykel från 80 talet?
Det jag trodde var 32-630 (27 tum X enoenkvart), men däcket blir inte runt utan äggformat...
Eller beror det på dåliga däck, de är köpta på ICA maxi.

/Fredrik

På min Crescent 12-växlade som heter Competition 12 från tidigt 80-tal är det just nu däck som heter 25-622 (700x25C). Fälgarna heter Weinmann 16x622 –700C. Det kan ha varit en annan dimension på däcken när cykeln var ny, man har ju slitit ut några däck under årens lopp.

Per Brune

Tack för svar!

Jag fick cykeln på vår senaste gårdsstädning.. Vet därför inte rätt ålder, däcken som satt på var 32 * 630 men var ovala.. Trodde att det berodde på gamla ruttna däck men även de nya sitter som sagt dåligt. Ska prova mäta omkrets och prova med 622 istället.

/Fredrik

Kännetecken

Vad har du för karakteristiska kännetecken för en broschyrsamlare
Stänkskärmar: inga, plast, målad metall, rostfritt stål
Ram: svetsad eller lödd med muffar, eller titan som fanns ett år eller två
Fälgar: rostfria eller aluminium. Ev fabrikat
Färg och andra kännetecken på ramen (Reynolds 531, Tange etc)
Växelfabrikat och typbeteckning

Per (med alldeles för mycket gamla broshyrer kvar, men de är bra att ha ibland)

Re: Kännetecken

Crescent 12 växlad, landsväg(ej racer), bockstyre, mintgrön, Positron 10(står på ramen), shimano växlar FH Positron(växelreglagen på ramen), svetsad ram, rostfria stänkskärmar och pakethållare.

Har mätt fälgarna och yttermåttet är ca 645 mm. Kantrådsmåttet 645-6-6= 633 mm.
Med lite mätfel skulle detta tyda på att däcken ska vara 630?

Eftersom cykeln är gammal skulle den passa bra som pendelcykel för mig, jag parkerar ute på stan...

/Fredrik

Jag hittar ingen Crescent 12 växlad med Positron växlar bland mina broschyrer. Positron 10 betyder att det är/var en 10 växlad cykel när den var ny.

10 växlade Crescent med Positron växlar hade under några år däcken 32-630 (27*1 ¼ ”).

Per

Jag känner bara till Crescent 92309 som är en 12 vxl variant, med skärmar. Skulle gissa att den kom 84 eller så. Men vad jag vet sitter inte positron på denna modell. Har sett Shimano 600 och Suntour växlar på denna bara. Vad Crescent 12 vxl hette tidigare känner jag tyvärr inte till. Möjligen var det 92308 den hette. Jo, så var det nog. Tyvärr är det inte samma ram som i 309orna.
De däck som sitter såvitt jag vet på 309orna är 28-622 original. Sitter alltså 28tums fälgar på den. Dimensionerna står även på Weinmann fälgarna.
Har även en världsmästarcykel som är äldre 10vxl (senare 70 tal skulle jag gissa), det sitter 27 tumsfälgar på den. Härligt Crescent orange. Men den är äldre, typ 70 tal.

Per Brune, har du möjligen brochyrer där Crescent 309 finns med (92309)? Det står 309 competion på huvudröret. Jag är nämligen rätt förtjust i denna modell. Vore kanon om du hade det. Härligt att du sparat gamla brochyrer.
Kan du berätta något mer om Competion 12? Ram etc. Den känner jag inte till? Heter den 92312 då eller? Sitter det skärmar original på den?

Mvh Pher
[Ändrat av pher_ 2006-06-04 kl 14:36]

pher_; sa:
Jag känner bara till Crescent 92309 som är en 12 vxl variant, med skärmar. Skulle gissa att den kom 84 eller så. Men vad jag vet sitter inte positron på denna modell. Har sett Shimano 600 och Suntour växlar på denna bara. Vad Crescent 12 vxl hette tidigare känner jag tyvärr inte till. Möjligen var det 92308 den hette. Jo, så var det nog. Tyvärr är det inte samma ram som i 309orna.
De däck som sitter såvitt jag vet på 309orna är 28-622 original. Sitter alltså 28tums fälgar på den. Dimensionerna står även på Weinmann fälgarna.
Har även en världsmästarcykel som är äldre 10vxl (senare 70 tal skulle jag gissa), det sitter 27 tumsfälgar på den. Härligt Crescent orange. Men den är äldre, typ 70 tal.

Per Brune, har du möjligen brochyrer där Crescent 309 finns med (92309)? Det står 309 competion på huvudröret. Jag är nämligen rätt förtjust i denna modell. Vore kanon om du hade det. Härligt att du sparat gamla brochyrer.
Kan du berätta något mer om Competion 12? Ram etc. Den känner jag inte till? Heter den 92312 då eller? Sitter det skärmar original på den?

Mvh Pher
[Ändrat av pher_ 2006-06-04 kl 14:36]
Jag har en Crescent 92309 ”Competition 12” från början av 80 talet (1982 ?) och har även kvar en del broschyrer. Ramen på min cykel är av rör Reynolds 531 och växlarna Shimano 600.

Jag håller just nu på att städa och möblera om, så jag återkommer med mer detaljer när jag är klar med städningen och har köpt nya möbler mm, och varit till Myrorna med det gamla.

OT:
Fiberpälströjor Helly Hansen 1 st storlek 16 År/Ladies medium och 1 st obegagnad Mens small/ Ladies large bortskänkes, annars åker dom med till Myrorna om några dagar

Per

Jaha, det finns alltså Crescent 309or med Reynolds rör, inte illa. Den får du vara rädd om!
Har själv 4 st 309or, men i alla dessa sitter mangalloy 2001 rör. Vet tyvärr inte vilken årsmodell den som sitter shimano 600 är från (den vit aktig), men annars har jag modeller från 85-91.
Vad är det för färg på din? Skulle vara kul att se foto på den.
Har du möjlighet att scanna av brochyrerna med 309an skulle jag vara mkt tacksam?
Funderar på att slänga ihop en hemsida om denna modell om bara tid och lust skulle infalla. Så all information om 309an vore välkommet.

Mvh Pher

Läs på först och mät sedan fälgens diameter

FB; sa:
Vet någon vad det ska vara för däcksdimension till en 12 växlad Crescent landsvägscykel från 80 talet?
Det jag trodde var 32-630 (27 tum X enoenkvart), men däcket blir inte runt utan äggformat...
Eller beror det på dåliga däck, de är köpta på ICA maxi.

/Fredrik

Cykelgurun Sheldon Brown har en relativt ny artikel om fälgars diametrar och däckstorlek
http://www.sheldonbrown.com/rim-sizing.html

/Niklas

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niking Specialized-Fjällräven kollektionen på väg bort Långcykling 1
tango Ny mobilväska på styret? Långcykling 17
olaab Cykla långt tips på bra frampakethållare önskas :-) Långcykling 28
olaab Hur laga till ris när man är på tur? Långcykling 21
avslutmedlemskap0904 Längd på cykelkedja Långcykling 7
olaab Bra väska för cykeltransport på flyget? Långcykling 6
rikard500 Dagsetapper och vikt på packning Långcykling 5
johannab92 Uppsala - Västkusten på cykel i sommar Långcykling 5
spillevink Cykel på tåg Långcykling 40
Christian1 Era bästa tips på leder/vägar för ca 1 veckas cykelsemester Långcykling 13
olaab Att dricka på långtur? Långcykling 33
Sopel22 Cykeltur på bohuslänska kusten, tips på väg? Långcykling 2
Lea262 Upplev naturen mellan Malmö och Mörlunda på cykel Långcykling 0
Viljan82 Tips på familjevänlig helgtur Långcykling 0
Christian1 Tips på fin cykeltur i Toblach-området? Långcykling 3
Fröllan På två hjul i Europa. Långcykling 3
snufflan Långcykling i vinter, tips på resmål Långcykling 5
rullians På cykel till Frankrike+ Långcykling 0
Fröllan På cykel till Wien Långcykling 10
ElinB85 Cykla på Irland Långcykling 2
Thunder91 Göteborg till Jotunheimen på cykel Långcykling 3
Moga Cykla på Färöarna? Långcykling 9
mThureson lowrider på racer Långcykling 11
thezood Tälta på Kattegattleden Långcykling 4
Christian1 Cykla på Gotland...önskar tips.. Långcykling 23
Sam Borombon Bosnien på två hjul Långcykling 6
Henrik.nu Vilken storlek på Surly LHT Långcykling 10
eversmando Fotografisk expedition på 2 hjul mot Kina! (2015) Långcykling 1
Rickard_L Cykla på Kuba Långcykling 3
HasseQ Bike-bilder på Flickr ... ! Långcykling 3
Minette förslag på cykel Långcykling 7
KoreaStyle Funderar på Tallinn - Riga Långcykling 10
Jepono Cykel på tåg i Europa? Långcykling 1
SeekOut Tips på cykelrutt genom frankrike och spanien Långcykling 6
Erkabubben Tips på bra lås för långfärdscykling Långcykling 19
Erkabubben Tips på hållbart stöd för touringcykel Långcykling 17
thureb Bromsljus på cykel Långcykling 29
monnes Norge, Sverige, Finland. tips på rutt! Långcykling 1
thureb Cykelprylar på Lidl denna vecka Långcykling 1
Henrik.nu "Lowrider" på dämpad framgaffel? Långcykling 21
M_gnus Sällskap på Tour De Europa 2014? Långcykling 4
Ekmannen Bygga cykel - storlek på ram? Långcykling 15
fredl När börja träna valpen på cykeltur (i kärra)? Långcykling 7
musse592 Vad lagar ni på stormköket? Långcykling 13
Hinas Tips på vägar mellan Amsterdam - Milano Långcykling 0
notaraver Behöver tips på en bra cykel för alla sorters väder och vägar Långcykling 5
basti Tips på rutt till Yellowstone! Långcykling 11
kafsh Storlek på Vaude aqua? Långcykling 4
Hinas Vad för vägar cyklar ni på? Långcykling 8
Krumbuktu Vind på Jylland? Långcykling 4

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg