Däck och sol

Cyklar mycket, bland annat fram och tillbaka till jobbet, i Stockholms innerstad och ställer inte alltid in cykeln (Crescent mountainbike) under natten när jag kommer hem. Tycker inte att det gör något så länge det inte regnar.

Däremot undrar jag vad som händer när den står ute i solen under en dag? Mina billiga däck från Claes O köpte jag förra året och nu är de märkbart spruckna. Finns det något samband med UV-strålningen? Finns det tåligare däck?
 
Hedman; sa:
Finns det något samband med UV-strålningen? Finns det tåligare däck?

Om jag inte är ute och cyklar så är det främst syret i luften som gör att gummi spricker. Anledningen till att jag tror det är att gummikablar åldras i syrgas för att prova om de spricker lätt eller inte. Vore det UV-strålningen som gjorde att gummi sprack vore det ju mer logiskt att åldra dem i UV-ljus.
 
Som min bror brukar säga...

En av mina äldre bröder har ett talesätt vilket avser prisskillnader generellt "Allt är inte profit" och det är enliht min erfarenhet applicerbart på cykeldäck.

Jag har kört på tre märken vilka inte hunnit spricka innan de varit utslitna och dessutom hållit i många mil. Jag har också kört på ett "No name" däck som inte hann spricka innan det var utslitet men det höll mindre än 100 mil varför det var skit i alla fall.

De tre märkena är Nokia, Panaracer och Continental. Det finns säkert fler märken med dessa egenskaper. Ett gemensamt drag för nämnda märken är att de kostar avsevärt mer än Biltemas däck.
 
Re: Som min bror brukar säga...

klippen; sa:
En av mina äldre bröder har ett talesätt vilket avser prisskillnader generellt "Allt är inte profit" och det är enliht min erfarenhet applicerbart på cykeldäck.

Jag har kört på tre märken vilka inte hunnit spricka innan de varit utslitna och dessutom hållit i många mil. Jag har också kört på ett "No name" däck som inte hann spricka innan det var utslitet men det höll mindre än 100 mil varför det var skit i alla fall.

De tre märkena är Nokia, Panaracer och Continental. Det finns säkert fler märken med dessa egenskaper. Ett gemensamt drag för nämnda märken är att de kostar avsevärt mer än Biltemas däck.

Jag köpte ett par Nokian dubbdäck för några år sedan och de sprack på ett år. Alltså är inte priset någon säker ledstjärna. Jag har också haft en cykel med Panaracerdäck stående ute under många år utan några problem.
Orsaken till sprickbildningen är Ozon och UV-ljus. Att gummit spricker beror också på att konstruktörerna har noll koll på materialkunskapen. Rätt valt gummi skall hålla.

/Hans
 
Olika äro däck

Hedman; sa:
Däremot undrar jag vad som händer när den står ute i solen under en dag? Mina billiga däck från Claes O köpte jag förra året och nu är de märkbart spruckna. Finns det något samband med UV-strålningen? Finns det tåligare däck?

När man lagrar däck så skall de lagras torrt, mörkt och svalt. Det får i alla fall mig att tro att man skall undvika ljus. Fast om däcken skulle ta stryk av att stå i solen någon dag... Njaee. Det tror jag inte.

Att däcken spricker så fort kan bero på mycket, men en sak är säker och det är ifall tillverkarna satte tillverkningsdatum på däcken så skulle vi konsumenter veta hur gamla däcken är. Ålder sliter på däcken och gör gummit skörare. Har däcket då legat i butik i två år så är däcket ganska gammalt och uttorkat när man köper det som "nytt". Ett sätt att unvika det är ju att bara köpa de modeller som kommit ut i år. Fast då så hamnar man ju ofelbart på de dyrare märkesdäcken.

/Mattias
 
Re: Re: Som min bror brukar säga...

[Jag köpte ett par Nokian dubbdäck för några år sedan och de sprack på ett år. Alltså är inte priset någon säker ledstjärna. Jag har också haft en cykel med Panaracerdäck stående ute under många år utan några problem.
Orsaken till sprickbildningen är Ozon och UV-ljus. Att gummit spricker beror också på att konstruktörerna har noll koll på materialkunskapen. Rätt valt gummi skall hålla.

Håller med om att Nokian är värdelösa däck till ett alldeles för högt pris. Mina höll bara en säsong innan de sprack.
 
Nokias sommardäck har tappat stinget. De är rätt dyra med. Vad som brukar ta kål på Nokias vinterdäck är cykling med för lågt lufttryck.. Annars så duscha däcken med lite silikonolja och så in med dem i en plastsäck och förvara svalt så håller de längre.
Och ta av dem på sommaren.. Vinterdäck trivs inte på sommaren..

Jag gillar Michelin, Schwalbe och Kenda..
 
Fick en ide..

Mina Nokia dubbdäck har småsprickor efter 2 vintersäsonger. Sommardäcken såg så hemska ut att jag gick och köpte nya. Jag noterade att det finns vissa däck med vita sidor (Crescent Asfalt vissa bredder bl.a.) medan dom flesta har en gulaktig färg.
Det kom mig att tänka på zinkpasta, den ska ju vara bästa skyddet mot solen. Eller finns det däckfärg på zinkbas, det borde ju ha samma verkan. Som det nu är så hinner man inte nöta ut däcken, dom spricker sönder före.
 
Nokia har sämre gummiblandning nu än vad de hade på den gamla goda tiden innan de blev sålda.

Kör så länge det går på däcken och byt sedan. Undvik då nokias sommardäck.

VInterdäcken är bättre och de brukar hålla rätt länge.
 
Håller med

Jag håller helt med. Mina Nokian W106 vinterdäck är helt fräscha efter tre säsonger.

Sommardäcken är det sämre med. Förr var Nokia Rollspeed LX mina favoritdäck för standardcykel, men det senaste paret jag köpte (ca år 2001) fick massor av sprickor på en enda sommar.
 
Liknande trådar

Liknande trådar