DAC Featherlite till Hilleberg

Jag köpte nyligen mitt andra Hilleberg tält.

Mitt Akto är helt underbart och mitt nya Nallo 2GT har gett ett mycket trevligt första intryck... föutom på en sak.... DAC Featherlite´s 9mm stänger!

Problemet är att de släpper i ändarna och får små vassa flisor. Jag märkte det tredje gången jag slog upp tältet att det var något som skrapade i bågkanalen när jag skulle ta ner tältet. Alltså en sylvass aluminium "loppa" i skarven.

Jag ringde Hilleberg direkt när jag kom hem och fick mycket bra bemötande och service, dels med min läckande Akto dragkedja (fick en tub seamsealer) och dels en bunt (!) stångdelar.

Däremot så ifrågasätter jag nu så här i efterhand förklaringen till problemet. Anledningen skulle vara att jag inte varit tillräckligt försiktig vi ihopsättning och isärtagning av stängerna, att de inte får slå ihop utan att man skall sätta ihop dem försiktigt... men alla som satt upp ett tält vet att ibland så åker dom ihop av sig själv, med en liten smäll. Och ja... jag läste lappen i tält påsen.

Dessutom så visade det sig att den nya stångdel jag fick i utbyte hade samma fel. Dock inte lika allvarlig som den första, så jag tog således en nagelfil och slipade ner vassheten och hoppas nu att det skall hålla.

Mitt Akto har också DAC Featherlite 9mm stänger, men dom ser lite annorlunda ut i genomskärningen. Är det så att DAC Featherlite har blivit sämre? Jag har aldrig ens tänkt på hur jag satt ihop mina Aktostänger, men nu med mitt Nallo så har jag en rejäl förtroendekris.

Så vad tycker ni om detta?... några tankar och frågor:

- Acceptabelt! vill man vandra lätt så får man ta det!

- Skit bakom styret! ?

-Hilleberg har blivit sämre på kvalitetskontroll!

- Skall jag byta ut stängerna till annat bättre fabrikat, ett stångbrott i Sarek i sommar är det sista jag vill ha. Vad skall jag isf köpa?

- Reklamera hela tältet och köpa nåt annat?

- Den stången som jag tvingats slipa bort vassheten på, har den försvagats?

- Någon som känner igen sig?

Thomas

Ps... Jag har givetvis sökt på ämnet i forumet och hittar trådar från 2001 och 2004, men de känns lite inaktuella. Dock så finns det sedan tidigare en skepsis till DAC.

Loppan, eller vassheten som du kallar det kallas grad på fackspråk. Det låter märkligt att hilleberg använder aluminium av så låg kvalitet. Easton brukar vara väl välrenommerat när det gäller tältstänger, frågan är om det finns stänger med rätt kurvatur. Du bör kanske fråga dig om grader verkligen leder till stångbrott?

Loppan, eller vassheten som du kallar det kallas grad på fackspråk. Det låter märkligt att hilleberg använder aluminium av så låg kvalitet. Easton brukar vara väl välrenommerat när det gäller tältstänger, frågan är om det finns stänger med rätt kurvatur. Du bör kanske fråga dig om grader verkligen leder till stångbrott?

Bra fråga! För det är ju lätt att slipa ner flisan, även om det blir ett litet hack i änden. Så länge den inte står ut och repar bågkanalerna och inte försämrar hållfastheten så skulle det ju kunna vara ok... även om min förväntningar är lite högre på HB...

Thomas

Från HB´s hemsida...

Bland FAQ hittade jag denna kommentar ang grader:

" Ibland får jag vassa "grader" på ringarna i pinnfästena och även på markpinnarna. Vad kan jag göra åt detta?

Du kan ta en bit smärgelduk eller fint sandpapper för att slipa bort små hack och grader i pinnar och ringar. Hål i snötältpinnar kan du enkelt fixa till med baksidan på knivspetsen, en mejsel, nyckel eller annat hårt föremål som du "skruvar" ett varv i hålet mot kanterna"

Låter mao som om det inte skulle vara ett problem med hållfastheten... jag får nog gilla läget och acceptera att det inte blir bättre än så. :-(

Thomas

[Edit] Hm... är nog inte tältstänger man menar... tältpinnar och ringarna som dom fästes i är nog mer det som detta gäller... tillbaka på ruta ett... ringer HB imorgon...

En rund nålfil är smidigare, efter att ha tagit bort graden kan du linda smärgelduk (400) runt filen och jämna till ytan. Jämn yta = mindre risk för sprickbildning.

Svar från HB

Graderna skall inte påverka hållfastheten på stängerna... och så länge man tar bort ev skarpa kanter så att det inte river i bågkanalerna så skall detta inte vara något problem.

Stängerna från DAC ser från och med i höstas något annorlunda ut i genomskärningen och kräver lite mer försiktighet vid hanteringen än de tidigare...

Snabbt svar... mailade innan lunch och hade svar när jag kom tillbaka.

Thomas

Jag har nu också två hilleberg och har inte märkt någon som helst tendens till flisor/grader i materialet. Har specialgranskat mina stänger nu för att se om någon påverkan finns. Jag "smäller" också ihop tältstängerna, men man kanske ska ändra attityd lite.

// Jocke

Jag har nu också två hilleberg och har inte märkt någon som helst tendens till flisor/grader i materialet. Har specialgranskat mina stänger nu för att se om någon påverkan finns. Jag "smäller" också ihop tältstängerna, men man kanske ska ändra attityd lite.

// Jocke

Kolla om det är någon skillnad mellan dina Allakstänger och stängerna till ditt Akto. De bör se lite olika ut i innerkanten... dvs att Akto stängerna, precis som mina, tillhör den gamla varianten med en något kraftigare innerkant som tar upp "smällarna". Allak borde ju ha den senaste.

/Thomas

Hej.

Intressant tråd. Jag har ett Staika som är runt 15-20 år gammalt nu, och en stångdel sprack vid uppsättning nyligen. Så, är på jakt efter en ny stångdel. Men de nya DAC Featherlite passar inte i mina stänger (som det också står DAC på), inte dem på 10 mm och inte heller den på 9 mm. De är på 9.8 mm, och har inga veck på yttersidan.

Jag har inte kontaktat Hilleberg än, men kanske gör det också. Det verkar vara lurigt att få tag på dessa gamla grejer i handeln i Stockholm. Är det någon som vet hur jag kan få tag på delar till denna gamla typ av stång? Kanske har någon av er delar över ni vill sälja?

Bästa hälsningar,
Daniel

kontakta hilleberg. när jag behövde en ny stångdel fick jag en pdf-fil från dom, med bilder på olika modeller som använts olika årgångar, för att säkert kunna peka ut vilken jag skulle ha. kanske har dom kvar nån del även till ett såpass gammalt tält...

edit: hittade filen, och där finns bilder på stänger sen före -83 iaf... så att identifiera modellen borde inte vara några problem. har du tur har dom kvar nån sektion...

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Fraktal Dac nsl Bo och sova 3
kvchs9 DAC v EASTON Bo och sova 0
Physis Brutalt ont i ryggen av mitt liggunderlag Exped Dura 3R - Tips och råd till nybörjare mottages tacksamt! Bo och sova 20
mikael.johansson Materialval till sovsäck? Bo och sova 3
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
medlättasteg_24 Tält till Gröna Bandet i sommar Bo och sova 103
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
TFTF 13 mm tältstång till Nallo? Bo och sova 4
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
fitur Topquilt till hammock - Svenska eller närliggande återförsäljare Bo och sova 0
JonathanWW Tre- eller fyrmanstält till familj på fyra? Bo och sova 12
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
andersmossing Quilt till frusen fru Bo och sova 7
olastefan Bra alt till tentipi Bo och sova 5
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
mooolan Marmot Sawtooth till fjällvandring - tung/för varm? Bo och sova 3
mindful Kamin till Tentipi Bo och sova 14
skogsflicka Sy om sovsäck till quilt Bo och sova 8
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
DoktorGlas Hammock till mig Bo och sova 59
behedwin Vad tror ni om min nya upphängning till hängmattan? Bo och sova 21
Elvah Sovsäck typ Western mountaineering antelope, till barn? Bo och sova 28
nicko_ Fråga till andra användare av TarpTent StratoSpire 2 Bo och sova 3

Liknande trådar

Vandrat på ett platåberg? Upptäck Billingens unika landskap!

Njutvandra året om i fantastisk natur med böljande sluttningar och dramatiska klippavsatser – bara ett stenkast från Skövdes centrum.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg