D70 och fältförvaring
Jag vet inte om du verkligen behöver ha din D70 vattentätt förpackad hela tiden. Själv så oroar jag mig bara för den frågan när det är tid för vadning, där man i värsta fall skulle kunna tänka sig plurring. Vi dom tillfällena så åker kameran ned i en vattentät säck, och därefter så tas den upp direkt.
Nu vet jag inte om du tänkt ha kameran i ryggan under dinna toppbestigningar eller bara på vägen mot "berget", men min egen erfarenhet är den att det blir både fler och roligare bilder om man har kameran nära till hands. Själv så införskaffade jag en Lowepro TLZ2 tillsammans med bröstselen när jag köpte min D70 förra sommaren och det var det största enskillda lyftet för mitt fotande när jag är till fjälls eller till skogs. Med kameran så lättåtkomlig så är det aldrig ett bekymmer att plocka fram den och man lyckas med att ta dom där situationsbilderna som annars aldrig blir av.
Ett alternativ som jag funderat på är Ortliebs variant på Lowepros TLZ väskor, eftersom den är vattentät. Fast det som gjort att jag inte fastnat helt för den lösnigen är att jag misstänker att det är lite bängligare stängning/öppning av väskan än Lowepros.
Men annars så är väl dom flesta moderna kameror fuktkänsliga, även dom analoga. Det är ju inte så att det inte finns någon viktig elektronik i moderna analoghus. Så det där mad att skydda kameran från gäller väl alltid.
Mvh Jesper