cyklocross igen…

Kollar runt lite efter en ny pendlarhoj för främst sommarbruk (vintercykel skulle då vara min nuvarande, en 11 år gammal, 7 växlad Batavus som är modell ’pansarkryssaren Potemkin’ vad gäller vikt och smidighet) och lutar fn åt antingen en Kona Drop Dew alternativt Apollo Cross Trail.
Det skiljer bl a Deore 24 vs Sora 27. Spelar det ngn större roll? Andra eventuellt viktiga saker som jag missat? Ni som kan allt - orkar ni fundera lite över detta?
 
Kona Drop Dew

är specad utförligt när jag googlar medan det är rätt tunt på Apollon på Sportsons sida. Konan tror jag mera på men bara därför att det står mer om den.

Provcykla och välj den som känns bäst ergonomiskt.

Thure
 
Var inne och kollade på Sportson - de har sänkt priset på Apollon så de 7999 som hemsidan säger stämmer inte längre. Nu kostar den 6000! Hmmm…
 
är specad utförligt när jag googlar medan det är rätt tunt på Apollon på Sportsons sida.

Apollon; spec på begäran från Sportson:

Ram: Hydrotube Aluminium 6061
Styrlager: FSA OEM
Utväxling: Shimano kassett HG-50 11-25
Utväxling fram: Shimano Sora 50-39-30 175mm vevarmar
 
Utväxling: Shimano kassett HG-50 11-25
Utväxling fram: Shimano Sora 50-39-30 175mm vevarmar
Om du bestämmer dig för cykeln bör du låta handlaren byta kassetten till en 12-23.
På så sätt får du tätare steg mellan de olika utväxlingarna (mindre 'hopp' när du växlar)
50-11 är alldelses för tungt och 30-23 räcker till även i långa branta backar.

HG50 finns dessutom i 12-23
http://cycle.shimano-eu.com/media/t...EV-CS-HG50-9R-1880A_v1_m56577569830608763.pdf
 
Om du bestämmer dig för cykeln bör du låta handlaren byta kassetten till en 12-23.
På så sätt får du tätare steg mellan de olika utväxlingarna (mindre 'hopp' när du växlar)
50-11 är alldelses för tungt och 30-23 räcker till även i långa branta backar.

Intressant. Tack för tipset!
 
Köpte en Apollo Cross Trail i fredags, toknedsatt på Sportson (3995kr!) och jag kan bara säga att jag är helnöjd. Pendlar till jobbet varje dag, året om och har några branta backar på vägen så skivbromsar känns bra. Däremot kommer jag säkert att byta till smala racerdäck när sommaren kommer. De däck jag fick med känns visserligen bra för kanter och kullersten och när det blir halt, men några fartmonster är de verkligen inte... Eller är det bara jag som är lite otränad?
 
Hej Carl!
Eller någon annan som köpt en Apollo Crosstrail.
Har sett att den fortfarande går att köpa till 3.995.- hos Sportson.
Är cykeln bra och har den fungerat bra med smalare däck?
Ska själv köpa en Cyclocross eller hybrid för att pendla mellan Floda och Gbg 2 eller 3 dagar i veckan.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Not Really Gunde Cyklocross eller racer Vättenrundan Landsvägscykling 10
lilyl Köpa cyklocross Landsvägscykling 8

Liknande trådar